МЕТОДОЛОГІЧНІ ПІДХОДИ ДО ВИЗНАЧЕННЯ ФОРМ ПІДТРИМКИ ОСОБИСТОСТІ У ПОШУКУ, ПЕРЕОСМИСЛЕННІ ТА ФОРМУВАННІ СЕНСУ ЖИТТЯ ПІД ЧАС ВІЙНИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.29

Ключові слова:

сенс життя, психологічна допомога, психологічний потенціал особистості, методологічний підхід, метод

Анотація

Російська агресія поставила перед багатьма українцями питання про сенс життя, розуміння специфіки власного та загальнолюдського існування в принципово новій соціально-духовній атмосфері, яку вирізняють напруга, постійна суперечливість і боротьба поглядів. Це спонукає особистість до активних моральних пошуків, усвідомлення змісту власного життя, активного пошуку свого місця й ролі в умовах жорстокої та несталої дійсності, сенсу життя зокрема. Висвітлення методологічних підходів до визначення форм підтримки та допомоги особистості у пошуку, переосмисленні та формуванні сенсу життя стало метою дослідження. Визначено, що поглиблене вивчення питань про сенс життя відображає не лише історичну та філософську динаміку, але й постійну актуальність цього питання в контексті людського існування. Війна спонукує людину до пошуку сенсу під впливом таких переживань, як страх, тривога, близькість смерті, безсилля, безпорадність. Такі виклики, як втрата оточення, майна, стосунків, смерть близьких, роблять драматичним цей процес. Описано сутність психологічних теорій сенсу життя З. Фройда, А. Адлера, К. Юнга, В. Франкла, Р. Мея. Проведено аналіз методології надання психологічної допомоги особистості в наукових підходах до пошуку та формуванню сенсу життя під час війни, а саме гедоністичний підхід, евдемонічний підхід, інтегрований підхід, суб’єктно-вчинковий та екзистенційний підходи. Особливий акцент авторкою зроблено на юнгіанській підхід, відповідно до якого розвиток особистості орієнтований на трансцендентну функцію, яка відображає здатність особистості перейти за рамки раціонального мислення та свідомості, розкриваючи невідомі аспекти і архетипи, що сприяє інтеграції різних психічних аспектів та розширенню особистісного досвіду. К. Юнг наголошував також на важливості врахування і впливу минулого та перспективи майбутнього на формування особистості. Він підкреслював, що вплив на сьогодення виникає не лише від минулого (каузальний підхід), але й від майбутнього (телеологічний підхід), отже, важливою темою в контексті цієї концепції стає питання про «сенс життя». Розглянуто засоби, що широко застосовуються в психотерапії незалежно від теоретичної моделі і визнані як ефективні щодо сприяння саморефлексії, розумінню власних ресурсів та пошуку й формуванню сенсу життя особистості, а саме волонтерство («творення добра» як шлях, що надасть людині омріяне щастя й сенс); Сократівський метод (полегшення у житті шляхом мобілізації внутрішніх ресурсів особистості); метод реконструкції спогадів (вивчення, зміни або відновлення спогадів у пам’яті людини); юнгіанська мета- форо- та казкотерапія (метафори, легенди, казки та притчі надають багатий матеріал для вивчення образів та сприяють роботі з несвідомим, що може допомагати людині розкрити несвідоме і спровокувати внутрішній розвиток).

Посилання

Мирончак К. Страх смерті як ресурс особистості. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2011. Вип. 13. С. 161–167. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/apspp_2011_13_29.

Пахоль Б. Суб’єктивне та психологічне благополуччя: сучасні та класичні підходи, моделі та чинники. Український психологічний журнал. 2017. № 1 (3). С. 80–104.

Сафонік Л. Буттєвість сенсу людського життя: монографія. Львів: ЛНУ імені Івана Франка, 2016. 350 с.

Титаренко Т. Життєвий світ особистості: у межах і за межами буденності. Київ: Либідь, 2003. 376 с.

Ткач Р., Сербова О., Сингаївська І. та ін. Юнгіанське консультування: колективна монографія / за ред. Р. Ткач. Київ: Талком, 2021. 220 с.

Ткач Р., Сербова О. Використання кодів історичної пам’яті українців у терапевтичних метафорах. Вчені записки Університету «КРОК». 2022. № 3 (67). С. 161–166. DOI: 10.31732/2663-2209-2022-67-161-166.

Франкл В. Лікар та душа. Основи логотерапії. Харків: Клуб сімейного дозвілля, 2018. 320 с.

Чаплін І. Сенс життя людини та соціальний аспект формування страху смерті у людей похилого віку. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2013. Вип. 5. С. 16–20. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VZhDU_2013_5_5.

Чуйко Г., Гуляс І., Колтунович Т. Екзистенційна психологія: навчальний посібник. Чернівці: Прут, 2009. 308 с.

Цюман Т. Соціально-психологічні основи волонтерської діяльності. URL: http://studentam.net.ua/content/view/4246/114.

Юнг К. Аналітична психологія. Київ: Центр учбової літератури, 2022. 250 с.

Charlson, F., Ommeren, van M., Flaxman, A., Cornett, J., Whiteford, H., Shekhar, S. New WHO prevalence estimates of mental disorders in conflict settings: a systematic review and meta-analysis. Lancet. 2019. Vol. 394. Р. 240–248. URL: https://www.thelancet.com/action/showPdf?%20pii=S0140-6736%2819%2930934-1.

Empowerment in Practice: Analysis and Implementation. Stock. 2007. No. 37272. URL: https://documents1.worldbank.org/curated/en/228391468316433744/pdf/429950WP0Empow10Box327342B01PUBLIC1.pdf.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28