ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВІВ ДОВІРИ ДО ІНШИХ ТА ДО СЕБЕ У СТУДЕНТІВ ЮНАЦЬКОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.1.2Ключові слова:
довіра, довіра до себе, довіра до інших, студенти юнацького віку, життєзначущі сфериАнотація
У статті розкриваються особливості довіри як особистісної детермінанти особистісного та професійного зростання студентів юнацького віку. Наголошується на сенситивності юнацького віку для становлення досліджуваного конструкту. Подаються результати проведеного теоретичного аналізу проблеми, а також емпіричного дослідження довіри до себе в життєзначущих сферах студентів юнацького віку. Результати дослідження засвідчили переважання довіри до себе над довірою до інших у студентів юнацького віку. Виявилося, що низький рівень довіри до себе, на відміну від довіри до інших, не спостерігається серед досліджуваних. Найнижчі показники високого рівня довіри порівняно з трьома іншими сферами в обох групах респондентів були виявлені в інтимній сфері (взаємини з другом, подругою). Гендерні показники різняться в тому, що довіра до інших у дівчат є значно вищою, ніж у юнаків, а довіра до себе у хлопців є вищою, ніж у дівчат. Отже, юнаки собі довіряють більше, ніж іншим, а дівчата схильні довіряти більше іншим, ніж собі. Виявлені тенденції свідчать про необхідність диференційованої психокорекційної роботи зі студентами, спрямованої на підвищення складників довіри, особливо в навчальній та інтимній сферах. Пошук активізації умов їх конструювання сприятиме максимальній інтеграції довіри до себе та до інших в усвідомлені настанови позитивної спрямованості у студентів юнацького віку.
Посилання
Павелків Р.В. Вікова психологія. 2-е вид., стереотип. Київ : Кондор, 2015. 469 с. URL: http://library.kpi.kharkov.ua/files/new_postupleniya/vikova.pdf (дата звернення: 03.02.2023).
Єрмакова Н.О. Психологічні особливості становлення довіри особистості в юнацькому віці. Особистість у розвитку: психологічна теорія і практика : монографія. Книга 1 / за ред. С.Д. Максименка, С.Б. Кузікової, В.Л. Зливкова. Суми : Видавництво Сумського державного педагогічного університету імені А.С. Макаренка, 2015. С. 359–381. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/32309683.pdf (дата звернення: 01.02.2023).
Карнюхіна О.Д. Вивчення проявів самопрезентації особистості в товариських і дружніх стосунках у процесі саморозкриття в ранньому юнацькому віці. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка, Інституту психології імені Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка, Л.А. Онуфрієвої. Кам’янець Подільський : Аксіома, 2011. Вип. 12. C. 475–484. URL: http://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/161178/160348 (дата звернення: 01.02.2023).
Кравченко В.Ю. Емпіричне дослідження довірливого спілкування в юнацькому віці. Збірник наукових праць: філософія, соціологія, психологія. Івано-Франківськ : Видавничо-дизайнерський відділ ЦІТ Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, 2009. Вип. 14. Ч. 2. С. 231–240.
Купрій Т.Г. Соціальна афіліація студентської молоді як чинник організаційного розвитку вищої школи. Освітологічний дискурс. 2016. № 3(15). С. 51–62. URL: https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/386/338 (дата звернення: 01.02.2023).
Чуйко Г.В., Чаплак Я.В. Міжособистісна довіра як передумова партнерських стосунків між людьми. Психологічний часопис : збірник наукових праць / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2020. Т. 6. Вип. 1. С. 29–39. URL: https://archer.chnu.edu.ua/xmlui/bitstream/handle/123456789/1245/document%20%286%29.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 01.02.2023).
Скрипкина Т.П. Психология доверия : учебное пособие. Москва : Академия, 2000. 264 с.