ПСИХОЛОГІЧНА СТРУКТУРА ТА ТИПОЛОГІЯ ТВОРЧОГО Я КЕРІВНИКА ПЕДАГОГІЧНОГО КОЛЕКТИВУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.27

Ключові слова:

творче Я, керівники педагогічних колективів, особистість, особистісні ресурси, професійна творчість, професійна діяльність керівника

Анотація

У статті зазначено, що аналіз психологічних аспектів творчого Я є особливо важливим з огляду на ту роль, яку відіграють керівники педагогічних колективів у сучасних умовах модернізації системи національної освіти. Між тим стосовно сучасних процесів модернізації системи національної освіти тема творчого Я керівника педагогічного колективу, її психологічний аспект розкриваються недостатньо. Автори розуміють творчість як джерело руху, що веде до розвитку особистості. Теоретично обґрунтовано психологічну структуру творчого Я, що являє собою багатокомпонентне, багаторівневе утворення, яке актуалізує особистісні ресурси та можливості у розмаїтті індивідуальних особливостей особистості керівника педагогічного колективу. Творче Я як система характеризується внутрішньокомпонентними та міжкомпонентними зв’язками різного ступеня значущості між діяльнісним, когнітивним, мотиваційним та емоційним компонентами. Визначено змістові характеристики показників. Якісна зміна їхнього змістовного складу на різних етапах розвитку забезпечує вищий рівень функціонування творчого Я. Результати теоретико-методологічного аналізу стану дослідженості проблеми дозволяють визначити у професійній діяльності керівника педагогічного колективу функції його творчого Я: адаптивну (дає змогу прийняти відповідний тип професійної поведінки та соціальну роль залежно від вимог оточуючого соціуму, подолати труднощі і суперечності у досягненні професійної мети, мобілізувавши особистісні ресурси); перетворювальну (здійснює пошук нових індивідуальних способів та стратегій у професійній творчості на основі соціальних та культурних особливостей); перетворювальну (здійснює пошук нових індивідуальних способів та стратегій у професійній творчості на основі соціумів).

Посилання

Іванченко А. Психологія креативності особистості: теоретико-методологічний та прикладний аспекти: дис. … докт. психол. наук. Київ, 2017. 440 с.

Клименко В. Психологія творчості: навчальний посібник для вищих навчальних закладів. Київ: Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна» ; Центр навчальної літератури, 2006. 480 с.

Міщиха Л. Творчий потенціал особистості у період пізньої дорослості: дис. … докт. психол. наук. Київ, 2015. 506 с.

Роменець В. Психологія творчості: навчальний посібник. 3-тє вид. Київ: Либідь, 2004. 288 с.

Стратегії творчої діяльності: школа В. Моляко / за заг. ред. В. Моляко. Київ: Освіта України, 2008. 702 с.

Татенко В. Методологія суб’єктно-вчинкового підходу: соціально-психологічний вимір: монографія. Київ: Міленіум, 2017. 184 с.

Шандрук С. Психологічні засади розвитку професійних творчих здібностей майбутніх практичних психологів: дис. … докт. психол. наук. Тернопіль, 2016. 458 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28