ОСОБЛИВОСТІ ЦІННІСНО-СМИСЛОВОЇ СФЕРИ ОСОБИСТОСТІ СТУДЕНТІВ ІЗ РІЗНОЮ УСПІШНІСТЮ АДАПТАЦІЇ ДО ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.30Ключові слова:
адаптація до дистанційного навчання в умовах воєнного стану, ціннісно-смислова сфера особистості, термінальні цінності, інструментальні цінності, смисложиттєві орієнтації, студентиАнотація
Актуальність дослідження, представленого у статті, обумовлена суспільним запитом на фахівців, що характеризуються високим рівнем професійної компетентності, здатні вирішувати важливі життєві завдання з опорою на власні особистісні смисли та ціннісні орієнтири самореалізації. Водночас успішність підготовки висококваліфікованих фахівців сьогодні багато в чому обумовлена здатністю студентів адаптуватися до дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Визначення особливостей ціннісно-смислової сфери особистості студентів із різним рівнем адаптації до дистанційного навчання в умовах воєнного стану стало метою дослідження. За результатами проведеного дослідження визначено відмінності у значущості термінальних та інструментальних цінностей, а також показниках складників смислу життя між групами студентів із високим і низьким рівнями адаптації до дистанційного навчання в умовах воєнного стану. Визначено, що структура ціннісно-смислової сфери студентів із високим рівнем адаптації до дистанційного навчання в умовах воєнного стану характеризується більшою організованістю порівняно зі структурою ціннісно-смислової сфери студентів із низьким рівнем адаптації. Визначено, що серед базових елементів структури ціннісно-смислової сфери студентів із високим рівнем адаптації до дистанційного навчання в умовах воєнного стану представлені цінності щодо сфери професійної самореалізації особистості. Також до базових елементів структури ціннісно-смислової сфери студентів цієї групи увійшли цілі в житті. Базові елементи структури ціннісно-смислової сфери студентів із низьким рівнем адаптації переважно складають цінності особистого життя. Складові частини смислу життя серед базових елементів структури ціннісно-смислової сфери студентів цієї групи не представлені.
Посилання
Волобуєв М.І. Ціннісні орієнтації студентів університету. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. 2010. Вип. 28. С. 221–227.
Меднікова Г.І. Концептуальні основи системної детермінації становлення особистісної зрілості в студентському віці. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2017. Вип. 55. С. 143–152.
Сосніхіна С.Є. Структура ціннісно-смислової сфери студентів з різним сімейним статусом: автореф. дис. ... канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Харків, 2017. 22 с.
Романюк Л.В. Психологічні чинники розвитку ціннісних орієнтацій студентської молоді: дис... канд. психол. наук: спец. 19.00.01. Київ, 2004. 198 с.
Гусаківська С.С. Психологічні особливості формування ціннісно-смислової сфери майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів: дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Луцьк, 2014. 302 с.
Панок І.В. Ціннісно-смислова саморегуляція як чинник життєвого самовизначення особистості студента: дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Харків, 2022. 211 с.
Красілова Ю.М., Пракапас Р.А., Коломицева І.В. Адаптація студентів до навчання в умовах воєнного стану. Габітус. 2023. Вип. 51. С. 82–87.
Даценко О.А. Психологічний ресурс особистості як наукова парадигма. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020. Т. 31 (70). № 4. С. 22–27.