PECULIARITIES OF THE VALUE-MEANING SPHERE OF PERSONALITY OF STUDENTS WITH DIFFERENT SUCCESS OF ADAPTATION TO DISTANCE LEARNING IN THE MARTIAL LAW CONDITIONS
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.30Keywords:
adaptation to distance learning in the martial law conditions, value-meaning sphere, terminal values, instrumental values, life-purpose orientations, studentsAbstract
The relevance of the research presented in the article is conditioned by a social demand for the specialists characterized by high level of the professional competence, capable of solving important life tasks based on their own personal meanings and value orientations of self-realization. At the same time, the success of training highly qualified specialists in modern conditions is largely determined by the ability of students to adapt to distance learning in conditions of martial law. Determining the features of the value-meaning sphere of the personality of students with different levels of adaptation to distance learning in the martial law conditions became the purpose of this study. According to the results of the research, differences in the significance of terminal and instrumental values, as well as in the indicators of the components of the meaning of life between groups of students with high and low levels of adaptation to distance learning in the conditions of martial law were determined. It was determined that the structure of the value-meaning sphere of students with a high level of adaptation to distance learning in the conditions of martial law is characterized by greater organization compared to the structure of the value-meaning sphere of students with a low level of adaptation. It was determined that among the basic elements of the structure of the value-meaning sphere of students with a high level of adaptation to distance learning in the conditions of martial law, the values related to the sphere of professional self-realization of the individual are mainly presented. The basic elements of the structure of the value-meaning sphere of the students of this group also included goals in life. The basic elements of the structure of the valuemeaning sphere of students with a low level of adaptation are mainly the values of personal life. The components of the meaning of life among the basic elements of the structure of the value-meaning sphere of the students of this group are not represented.
References
Волобуєв М.І. Ціннісні орієнтації студентів університету. Проблеми і перспективи розвитку банківської системи України. 2010. Вип. 28. С. 221–227.
Меднікова Г.І. Концептуальні основи системної детермінації становлення особистісної зрілості в студентському віці. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. 2017. Вип. 55. С. 143–152.
Сосніхіна С.Є. Структура ціннісно-смислової сфери студентів з різним сімейним статусом: автореф. дис. ... канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Харків, 2017. 22 с.
Романюк Л.В. Психологічні чинники розвитку ціннісних орієнтацій студентської молоді: дис... канд. психол. наук: спец. 19.00.01. Київ, 2004. 198 с.
Гусаківська С.С. Психологічні особливості формування ціннісно-смислової сфери майбутніх вихователів дошкільних навчальних закладів: дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Луцьк, 2014. 302 с.
Панок І.В. Ціннісно-смислова саморегуляція як чинник життєвого самовизначення особистості студента: дис. … канд. психол. наук: спец. 19.00.07. Харків, 2022. 211 с.
Красілова Ю.М., Пракапас Р.А., Коломицева І.В. Адаптація студентів до навчання в умовах воєнного стану. Габітус. 2023. Вип. 51. С. 82–87.
Даценко О.А. Психологічний ресурс особистості як наукова парадигма. Вчені записки Таврійського національного університету імені В.І. Вернадського. Серія: Психологія. 2020. Т. 31 (70). № 4. С. 22–27.