ПРОФЕСІЙНА ФРУСТРОВАНІСТЬ ВЧИТЕЛІВ ПОЧАТКОВОЇ ШКОЛИ ТА УМОВИ ЇЇ ПОДОЛАННЯ: ПСИХОЛОГІЧНИЙ АСПЕКТ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.33

Ключові слова:

професійна фрустрованість, початкова школа, педагог, освіта, реформа освіти

Анотація

У статті розглянуто актуальне питання відсутності єдиного розуміння сутності професійної фрустрованості вчителя початкової школи. Проаналізовано феномен професійної фрустрованості. Зазначено, що на особистість вчителя та якість його професійної діяльності впливають внутрішні та зовнішні чинники, які детермінують стан фрустрованості. Проаналізовано особливості емоційного подолання професійної фрустрованості. Визначено, що необхідним елементом подолання професійної фрустрованості є розвиток самосвідомості, самооцінки, в тому числі професійної, вміння звертати увагу на тілесні прояви, які можуть виникати внаслідок тривалих емоційних переживань. Акцентовано увагу на важливості адекватного і усвідомленого ставлення вчителів початкової школи до власного професійного вдосконалення, знання основних закономірностей і негативних наслідків фрустрованості. Зазначено важливість підвищення професійної компетентності та професіоналізму вчителів. Визначено функції професійної фрустрованості. Проведено аналіз рівнів особистості та особливості прояву професійної фрустрованості на кожному з них. Виявлено, що здебільшого переживання професійної фрустрованості, як і фрустрації загалом, може призвести до негативних наслідків, наприклад до таких глибинних психологічних станів, як депресія, хронічний стрес, психосоматичні розлади. Запропоновано стратегію подолання професійної фрустрованості вчителя початкової школи. Описано психологічні умови, необхідні для подолання професійної фрустрованості на ціннісному, емоційному, поведінковому та когнітивному рівнях. Визначено психологічні умови, що сприяють подоланню професійної фрустрованості вчителів початкової школи. Акцентовано увагу на необхідності гармонійного розвитку всіх структурних рівнів особистості вчителя. Визначено психологічні методи подолання професійної фрустрованості вчителів початкової школи.

Посилання

Бондарчук О. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності: монографія. Київ: Наук. Світ, 2008. 318 с.

Вовк М. Особливості переживання фрустраційних ситуацій юнацького віку. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2013. Вип. 19. С. 118–124.

Лунячек В. Нова українська школа: практична реалізація. URL: https://osvita.ua/school/reform/53666 (дата звернення: 21.02.2019).

Остополець І. До проблеми вивчення стану фрустрації вчителів в їх професійній діяльності. Психологія: збірник наукових праць. Вип. 2 (9). Ч. 2. Київ: НПУ ім. М. Драгоманова, 2000. С. 287–290.

Мостова Т. Феномен фрустрації у контексті психоаналітичного підходу. Модернізація освітньої системи: світові тенденції та національні особливості: матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції. Kaunas: Vytautas Magnus University, 2019. C. 100–103.

Прокоф’єва О. Активне соціально-психологічне навчання як метод вивчення і корекції впливу психотравмуючих переживань на емоційний стан юнаків. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць. 2019 № 21. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%p.

Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: монографія / за ред. О. Дубасенюк. Житомир: вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 504 с.

Синдром «професійного вигорання» та професійної кар’єри працівників освітніх організацій: гендерні аспекти: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів та слухачів інститутів післядипломної освіти / за наук. ред. С. Максименка, Л. Карамушки, Т. Зайчикової. Київ, 2006. 368 с.

Прахова С. Психологічні детермінанти виникнення фрустраційних станів. Когнітивні та емоційно-поведінкові чинники повноцінного функціонування людини: культурно-історичний підхід: матеріали ІІ Міжнародної науково- практичної конференції (Харків, 23–24 жовтня 2015 р.) / М-во освіти і науки України, ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Харків: Діса плюс, 2015. С. 65–67.

Шевченко Н. Особливості розвитку професійної свідомості майбутніх вчителів у процесі професійної освіти. Journal of Psychology Research. 2021. № 27 (10). С. 81–89. DOI: https://doi.org/10.15421/102109.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-05-28