PROFESSIONAL FRUSTRATION OF PRIMARY SCHOOL TEACHERS AND CONDITIONS TO COPE WITH IT: PSYCHOLOGICAL ASPECT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.33

Keywords:

professional frustration, primary school, teacher, education, education reform

Abstract

The article deals with the topical issue of the lack of a unified understanding of the essence of professional frustration of an elementary school teacher. The phenomenon of professional frustration is analyzed. It is noted that the personality of the teacher and the quality of his professional activity are influenced by internal and external factors, which in turn determine the state of frustration. The features of emotional overcoming of professional frustration are analyzed. It was determined that a necessary element for overcoming professional frustration is the development of self-awareness, self-esteem, including professional, the ability to pay attention to bodily manifestations that may arise as a result of prolonged emotional experiences. Attention is focused on the importance of an adequate and conscious attitude of primary school teachers to their own professional improvement, knowledge of the main patterns and negative consequences of frustration. The importance of increasing the professional competence and professionalism of teachers is noted. The functions of professional frustration are defined. An analysis of personality levels and features of the manifestation of professional frustration at each of them was carried out. It was found that in most cases, experiencing professional frustration, as well as frustration in general, can lead to negative consequences, for example, to such deep psychological conditions as depression, chronic stress, psychosomatic disorders. A strategy for overcoming the professional frustration of an elementary school teacher is proposed. The psychological conditions necessary to overcome professional frustration at the value, emotional, behavioral and cognitive levels are described. The psychological conditions contributing to overcoming the professional frustration of primary school teachers are determined. Attention is focused on the need for harmonious development of all structural levels of the teacher’s personality. Psychological methods of overcoming professional frustration of primary school teachers are determined.

References

Бондарчук О. Соціально-психологічні основи особистісного розвитку керівників загальноосвітніх навчальних закладів у професійній діяльності: монографія. Київ: Наук. Світ, 2008. 318 с.

Вовк М. Особливості переживання фрустраційних ситуацій юнацького віку. Актуальні проблеми соціології, психології, педагогіки. 2013. Вип. 19. С. 118–124.

Лунячек В. Нова українська школа: практична реалізація. URL: https://osvita.ua/school/reform/53666 (дата звернення: 21.02.2019).

Остополець І. До проблеми вивчення стану фрустрації вчителів в їх професійній діяльності. Психологія: збірник наукових праць. Вип. 2 (9). Ч. 2. Київ: НПУ ім. М. Драгоманова, 2000. С. 287–290.

Мостова Т. Феномен фрустрації у контексті психоаналітичного підходу. Модернізація освітньої системи: світові тенденції та національні особливості: матеріали ІІ Міжнародної наукової конференції. Kaunas: Vytautas Magnus University, 2019. C. 100–103.

Прокоф’єва О. Активне соціально-психологічне навчання як метод вивчення і корекції впливу психотравмуючих переживань на емоційний стан юнаків. Проблеми сучасної психології: збірник наукових праць. 2019 № 21. DOI: https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-21.%p.

Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: монографія / за ред. О. Дубасенюк. Житомир: вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2009. 504 с.

Синдром «професійного вигорання» та професійної кар’єри працівників освітніх організацій: гендерні аспекти: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів та слухачів інститутів післядипломної освіти / за наук. ред. С. Максименка, Л. Карамушки, Т. Зайчикової. Київ, 2006. 368 с.

Прахова С. Психологічні детермінанти виникнення фрустраційних станів. Когнітивні та емоційно-поведінкові чинники повноцінного функціонування людини: культурно-історичний підхід: матеріали ІІ Міжнародної науково- практичної конференції (Харків, 23–24 жовтня 2015 р.) / М-во освіти і науки України, ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Харків: Діса плюс, 2015. С. 65–67.

Шевченко Н. Особливості розвитку професійної свідомості майбутніх вчителів у процесі професійної освіти. Journal of Psychology Research. 2021. № 27 (10). С. 81–89. DOI: https://doi.org/10.15421/102109.

Published

2024-05-28