ПСИХОГЕНЕТИЧНІ ФАКТОРИ ФОРМУВАННЯ ІНДИВІДУАЛЬНОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.34Ключові слова:
індивідуальність, психогенетика, міжіндивідуальна варіативність, детермінанти розвитку, генотип, середовище, генотип-середовищні впливи, темперамент, спрямованість особистостіАнотація
У статті розглянуто феномен індивідуальності людини як комплексна міждисциплінарна проблема, що привертає пильну увагу вчених різних спеціальностей, зокрема психології та генетики. Підкреслено, що вивчення ролі генотипу та середовища у формуванні різних психологічних та психофізіологічних ознак особистості та формування індивідуальності людини є одним з найбільш актуальних та перспективних напрямів сучасної психогенетики. На основі аналізу джерел з проблеми впливу психогенетичних факторів на розвиток індивідуально-типологічних рис особистості показано, що психогенетичний підхід суттєво розширює розуміння ролі генетичних та середовищних факторів на розвиток індивідуальності. Представлено результати дослідження впливу на індивідуальність таких психогенетичних детермінант розвитку, як темперамент (генетична детермінанта) і спрямованість особистості (середовищна детермінанта). Доведено, що індивідуально-типологічні риси, які визначаються спадковістю, проявляються незалежно від впливу середовища, а набуті якості визначаються генотип-середовищними факторами. Наведено дані кореляційного аналізу, які підтверджують зв’язок між спрямованістю особистості і комунікативними, суб’єктивно орієнтованими аспектами індивідуальності, які формуються під впливом соціального оточення. Підтверджено, що спадкові фактори визначають індивідуальність, переломлюючись через середовище. Інтеграція темпераменту та особистості змінює насамперед властивості, пов’язані із соціальною взаємодією, а активаційні та емоційні характеристики діяльності є найбільш стабільними щодо вікової динаміки генотип-середовищних впливів. Перспектива дослідження вбачається в проведенні лонгітюдного дослідження, в якому б можна було проаналізувати динаміку генетичних факторів міжіндивідуальної мінливості психологічних характеристик в ході онтогенезу.
Посилання
Максименко С. Психологія учіння людини: генетико-моделюючий підхід: монографія. Київ: Слово, 2013. 592 с.
Маруненко І., Тимчик О., Неведомська Є. Психогенетика: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Київ: Ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. 294 с.
Пломін Р. Генплан. Як ДНК робить нас тими, ким ми є (Blueprint. How DNA Makes Us Who We Are). КМ-Букс, 2019. 320 с.
Plomin R., DeFries J.C., Knopik V.S., Neiderhiser J.M. Behavioral Genetics. 6th ed. Worth Publishers, 2013.
Scarr S., McCartney К. How people make their own environments: a theory of genotype environment effects. Child Development. 1983. Vol. 54. P. 424–435.
Scarr S., Weinberg R.A. The Minnesota Adoption Studies: Genetic Differences and Malleability. Child Development. 1983. Vol. 54. P. 260–267.
Plomin R., Deary I.J. Genetics and intelligence differences: five special findings. Molecular Psychiatry. 2015. Vol. 20 (1). P. 98–108.
Романовська Л., Подкоритова Л. Диференційна психологія: навчальний посібник для студентів ВНЗ. Львів: Новий Світ, 2008. 235 с.
Borkenau P., Riemann R., Angleitner A., & Spinath F.M. Genetic and environmental influences on observed personality: Evidence from the German Observational Study of Adult Twins. J. of Personality & Social Psychology. 2001. Vol. 80. P. 655–668.
Помогайбо В., Петрушов А. Генетика людини. Київ: Академія, 2011. 208 с.
Сергієнко Л. Практикум із психогенетики: навчальний посібник для студентів ВНЗ. Тернопіль: Навчальна книга «Богдан», 2011. 360 с.
Strelau J., Zawadzki В. The Formal Characteristics of Behavior-Temperament Inventory (FCB-TI): Validity studies. European Journal of Personality. 1995. Vol. 9. P. 207–229.
Rothbart M.K., & Bates, J.E. Temperament. Handbook of child psychology / W. Damon, R. Lerner, & N. Eisenberg (eds.). 6th ed. Social, emotional, and personality development. 2006. Vol. 3. P. 99–106.
Ellis L.K., & Rothbart M.K. Revision of the Early Adolescent Temperament Questionnaire. Poster presented at the 2001 Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development. Minneapolis, Minnesota, 2001.
Turkheimer, E., & Waldron, M. Nonshared environment: A theoretical, methodological, and quantitative review. Psychological Bulletin. 2000. № 126. Р. 78–108.