ОСОБЛИВОСТІ ПРОФЕСІЙНОГО САМОВИЗНАЧЕННЯ ОСОБИСТОСТІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.2.13

Ключові слова:

професійне самовизначення, чинники формування професійного самовизначення, детермінанти самовизначення особистості, механізми розвитку процесу професійного самовизначення

Анотація

У статті теоретично обґрунтовано результати дослідження. У процесі вивчення питання особливостей професійного самовизначення, основна увага була сконцентрована на таких головних систем чинників та компонентів як: зовнішні та внутрішні чинники, детермінації поцесу самовизначення особистості. Психологічне самовизначення особистості, як проблема психології, вимагає наукового обґрунтування психологічних особливостей його становлення та детермінації. У ході дослідження, ми визначаємо професійне становлення з позицій диференціально-психологічного підходу, й розглядаємо його як тривалий, і динамічний, багатоплановий процес самореалізації особистості, який детермінується соціально-економічними, соціально-психологічними, суб’єктно-особистісними, індивідуально-особистісними факторами, і що охоплює весь життєвий та, зокрема, і професійний шлях людини. Цей процес проходить кілька етапів свого індивідуального розвитку, і кожен зі яких характеризується своїм специфічним змістом. Констатовано, що зміст професійного самовизначення складається з когнітивного, мотиваційно-емоційного, поведінкового та особистісно-професійного компонентів. Кожен з означених компонентів складається з механізмів які утворють унікальну особистісну життєву та професійну перспективу, особистого професійного плану, професійної спрямованості, на основі уявлень, інтересів та потягів особистості до певного роду діяльності. Вивчено систему мотивів та механізмів, що становлять чинники формування процесу професійного самовизначення. Встановлено, що психологічними чинниками розвитку професійного самовизначення особистості є такі чинники, які безпосередньо стосуються мотиваційної, когнітивної, емоційно-вольової та поведінкової сфери особистості, та запускають різноманітні психологічні механізми в залежності від фактору впливу.

Посилання

Демченко В.В. Проблема професійного самовдосконалення майбутнього вчителя фізичної культури. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). 2015. Вип. 3(1). С. 122–125.

Коваленко Е.А. Ціннісна природа усвідомленого саморозвитку особистості: соціально-філософський аналіз: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. філос. наук: спец. 09.00.03 "Соціальна філософія та філософія історії". Харків, 2015. 16 c.

Комар Т.В. Професійна зрілість особистості: психологічна природа поняття. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія : Психологічні науки. 2016. Вип. 3. С. 33–37.

Оліховська Л. Теоретичні основи професійного самовизначення: психологічний аспект. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота. 2016. Випуск 2. С. 161–164.

Посацький О. Аналіз проблеми професійного самовизначення в юнацькому віці. Проблеми гуманітарних наук. 2013. Випуск 31. Психологія. С. 73–83.

Радул В.В. Дослідження особливостей самореалізації особистості: монографія. К. : Імекс-ЛТД, 2019. 352 с.

Радул В.В. Соціальна зрілість особистості: [монографія] Харків: Мачулін, 2017. 441 с.

Сич В.М. Соціально-психологічні особливості мотивації професійного вдосконалення спеціалістів відділів освіти : автореф. дис... канд. психол. наук: 19.00.05 . Ін-т психології ім. Г.С.Костюка АПН України. К., 2015. 20 c.

Скляренко І.Ю. Професійне самовдосконалення в процесі підготовки майбутніх учителів музики: автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.04. Черкаський національний ун-т ім. Богдана Хмельницького. Черкаси, 2019. 20 с

Яновська Т. Психологічні особливості професійного самовизначення у підлітковому та юнацькому віці. Молодий вчений. 2017. № 4. С. 270–274.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30