THE ESSENCE OF THE CONCEPT AND THE MAIN COMPONENTS OF EMOTIONAL COMPETENCE OF A PERSONALITY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.9

Keywords:

personality, emotional sphere, emotional intelligence, competence, emotional competence

Abstract

The article deals with the issue of understanding the concept of “emotional competence of a personality” in modern psychology. A review of the well-known concepts of emotional competence, in particular, foreign and Ukrainian researchers K. Saarni, D. Goleman, V. V. Zarytska, V. M. Borisenko, O. O. Lazurenko, O. A. Leshenko, Y. M. Raevska, O. P. Soliakova and others, is carried out. The author analyzes the difference between the concept of emotional competence and the concept of emotional intelligence, which is close in meaning, and determines their relationship. It is noted that emotional competence is based on emotional intelligence, but is an acquired formation that is formed under the influence of the socio-cultural environment. The author considers the ideas of scientists about the basic components in the construct of emotional competence: reflection, self-regulation, regulation of relationships and empathy, which form four functional blocks – behavioral, cognitive, intrapersonal and interpersonal. The author's understanding of the concept of «emotional competence» is presented, which is based on the analysis of the more general concept of «competence». Emotional competence is proposed to be understood as an integral characteristic of a personality. The key components of emotional competence are theoretically substantiated, such as knowledge, skills, experience, values and attitudes related to the emotional sphere of a personality. The listed components are grouped into three blocks: cognitive (knowledge), activity (skills and abilities) and personal (experience, attitudes, values). It is noted that the constituent components of emotional competence can exist and be manifested in two directions: intrapsychologically (directed to oneself) and interpsychologically (directed to others). The author emphasizes the importance of emotional competence in maintaining mental health and psychological well-being of the individual.

References

Борисенко В. М. Структура емоційної компетентності: аналітичний огляд наукових підходів. Вісник ОНУ ім. І. І. Мечникова. Психологія. 2017. Т.22. Вип. 2 (44). С. 16–26.

Головань М. С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта України. 2008. № 3. С.2 3–30.

Ґоулман Д. Емоційний інтелект. Харків : Віват, 2020. 512 с.

Демиденко Т. М. Розвиток емоційної компетентності майбутніх соціальних працівників у процесі професійної підготовка. Вісник Черкаського університету. Педагогічні науки. 2018. № 1. С.29-35.

Доцевич Т. І. Емоційна компетентність викладача закладів вищої освіти як складова його професійної компетентності. InterConf. 2021. № 57. С. 250–254.

Енциклопедія сучасної України. URL: https://esu.com.ua/search_articles.php?id=16856 (дата звернення: 23.07.2023)

Зарицька В. В., Борисенко В. М. Емоційна компетентність як детермінантна складова професійного становлення фахівців соціономічного напряму. Молодий вчений. 2017. № 4 (44). С. 241–245.

Лазуренко О. О. До питання щодо розвитку поняття «емоційна компетентність» у психології. URL: https://naukajournal.org/index.php/naukajournal/article/viewFile/370/554 (дата звернення: 24.07.2023)

Любіна Л. А., Тимофієва М. П., Осипенко В. А. Емоційна компетентність як показник психологічного здоров’я майбутніх лікарів. Психологічний часопис. 2018. № 5 (15). С. 81–97.

Льошенко О. А. Емоційний інтелект та емоційна компетентність: проблеми співвідношення. Вісник Київського національного університету імені Т.Шевченка. 2010. № 2. С. 49–52.

Марущак О. М. Поняття компетентності у педагогічній діяльності. Креативна педагогіка: [наук.-метод. журнал]. 2016. Вип. 11. С. 97–108.

Раєвська Я., Солякова О. Розвиток емоційної компетентності особистості: теоретичний дискурс. Наукові праці Міжрегіональної академії управління персоналом. Психологія. 2021. Вип. 3 (52). С.127-132.

Фурман А.А. Концепт досвіду в індивідуальній психології Альфреда Адлера. Психологія і суспільство. 2012. № 3. С. 78–94.

Ciarrochi J., Scott G. The link between emotional competence and well-being: a longitudinal study. British Journal of Guidance & Counselling. 2006. Vol.34, Is.2. P. 231–243.

Kotsou A., Leys C., Fossion P. Acceptance alone is a better predictor of psychopathology and well-being than emotional competence, emotion regulation and mindfulness. Journal of Affective Disorders. 2018. Vol.226, No.15. P. 142–145.

Leahy R.L. Emotional Schema Therapy: Distinctive Features. London: Routledge. 2018. 176 p.

Saarni C., Buckley M. Children's understanding of emotion communication in families. Marriage & Family Review. 2002. No.34 (3–4). P. 213–242.

Saarni C. A Skill-Based Model of Emotional Competence: A Developmental Perspective. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED430678.pdf (дата звернення: 12.02.2024)

Sharma R.R. An Empirical Investigation into the Role of EQ/Emotional Intelligence Competencies in Mental Well-being. Vision. 2011. Vol.15, Iss. 2. P. 177–191.

Published

2024-05-28