LEARNING MOTIVATION PECULIARITIES OF PEDAGOGICAL SPECIALTIES STUDENTS OF A HIGHER EDUCATION INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.1.16

Keywords:

higher education, pedagogical specialties, learning motives, learning motivation, dynamics of learning motivation, motivation to achieve success, self-organization, self-efficacy

Abstract

The article presents theoretical and empirical analysis of learning motivation peculiarities of pedagogical specialties students of a higher education institution. The analyzed psychological phenomena are learning motivation, external and internal learning motivation, motivation to achieve success, the consequences of a certain learning motivation dominance for the process of social and psychological adaptation of students, which is a factor in the academic success of a higher education student, his social activity, psycho-emotional stability, satisfaction with professional training and communications in the new social system, personal development. It is noted that in the current conditions of military operations on the territory of Ukraine, the focus of attention of both teachers and s higher education has shifted, namely, from academic achievements to support and normalization of the psycho-emotional state. It is presented that the motivation peculiarities of higher education institution students affect the education quality and the formation of future specialists’ personal characteristics. The results of an empirical study of the peculiarities of learning motivation and motivation to achieve success of higher education institution students – future teachers – are presented. Factors contributing to the development of higher education students’ motivation to study at various stages have been identified: students’ awareness of near and distant learning goals; provision of scientific and methodical material for distance education; introduction of innovative teaching methods; organization and implementation of individual, consultative work; favorable psychological atmosphere of interaction, entry into professional activity. It is presented that among the tasks of higher education institutions today is the formation of students’ self-organization skills, a sense of self-efficacy, confidence in their own intellectual capabilities, as an achievement of the orientation of representatives of the teaching staff and the institution’s administration to such interaction and cooperation with the student, which contributes to the creation of a success situation in the educational process.

References

Бондар Л. В., Литвинчук Н. Б. Мотивація навчальної діяльності студентів як провідний чинник підготовки майбутніх фахівців. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Психологія» : науковий журнал. Острог : Вид-во НаУОА, червень 2020. № 11. С. 67–71. URL: https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/8358/1/NZ_Vyp_11_Psykhology.pdf (дата звернення: 12.03.2024)

Васильєва Н. Шляхи підвищення самоорганізації студентів в умовах дистанційного навчання. Молодь і ринок. № 3–4 (182–183), 2020. С. 115–121. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mir_2020_3-4_22 (дата звернення: 11.03.2024).

Колчигіна А. В. Специфіка навчальної мотивації студентів. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: «Психологічні науки». 2018. Вип. 1 (2). С. 46–51. URL: https://pj.journal.kspu.edu/index.php/pj/article/view/360/337 (дата звернення: 11.03.2024).

Коробкіна Р. С., Невоєнна О. А. Особливості навчальної мотивації студентів. Вісник Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна, серія «Психологія», 66. 2019. С. 30–35.

Лещенко Т. О., Шевченко О. М. Мотивація навчальної діяльності здобувачів вищої освіти як провідний чинник підготовки фахівців. Trends in the development of science in the modern world : proceedings of the XXXIII International scientific and practical conference, Graz, Austria, 23–26 August 2022. Graz : International Science Group, 2022. P. 247–251. URL: http://repository.pdmu.edu.ua/bitstream/123456789/18939/1/Motivation_of_educational.pdf (дата звернення: 11.03.2024).

Особливості навчальної мотивації студентів передвищих фахових та вищих навчальних закладів в умовах сучасних військових конфліктів / Квятковська А. О., Андросович К. А., Ковальова О. В., Прокоф’єва О. О. Інноваційна педагогіка. 2022. Випуск 49. Том 1. С. 187–182. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2022/49/part_1/36.pdf (дата звернення: 12.03.2024).

Пухно С. В., Усик Д. Б. Особливості мотивації до навчання іноземних студентів закладу вищої освіти України. Психологічний часопис. Том 7. № 4 (2021). С. 131–144. URL: https://www.apsijournal.com/index.php/psyjournal/issue/view/48

Столярова О. М. Дослідження способів впливу на мотиваційну сферу здобувачів вищої освіти. Вісник Національного університету оборони України, серія: «Питання психології», 3 (67). 2022. С. 120–125. URL: http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/256559/255304 (дата звернення: 11.03.2024).

Тимошук С. В., О. І. Третяк О. І. Особливості формування навчальної мотивації студентів. Вісник Житомирського державного університету. Випуск 2 (80). Педагогічні науки. 2015. С. 64–68. URL: https://visnyk.zu.edu.ua/Articles/80/14.pdf (дата звернення: 11.03.2024).

Published

2024-05-28