TECHNOLOGIES OF THE CONFLICTOLOGICAL CULTURE FORMATION OF THE FUTURE TEACHER WHILE STUDYING AT A HIGHER EDUCATION INSTITUTION
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.2.11Keywords:
psychological culture, communicative culture, conflictological culture, competence, communicative competence, conflictological competence, components of conflictological competence, self-efficacy, innovative pedagogical technologies, interactive teaching methodsAbstract
The concepts of “psychological culture”, “communicative culture”, “conflictological culture”, “conflictological competence” are analyzed in the article. The components of the conflictological competence of a student of a higher education institution – a future teacher – are highlighted and analyzed. It was determined that the formation of a conflictological culture component – the conflictological competence of future teachers depends on the introduction of information and communication technologies into the disciplines “Psychology” and “Educational Psychology” while studying at the Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko. The results of the research on the level of conflictological competence and self-efficacy of higher education students (future teachers) are analyzed. It was determined that the majority of students have an average and high level of conflictological competence. As a result of the study of students and master’s students’ self-efficacy, it was determined that average and higher than average self-efficacy scores are characteristic of most students. The results show that the majority of students have a conscious attitude to conflict interaction, they have prognostic functions regarding conflict resolution options, understand the importance of emotional-volitional control during such interaction, and understand the need to organize constructive interaction. It was determined that the process of forming the components of the conflictological competence of future teachers depends on the introduction of information and communication pedagogical technologies into the educational process of higher education institution, and, in particular, interactive teaching methods.
References
Александрова С. А. Проблема формування конфліктологічної культури студентів туристських спеціальностей. Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка. 2012. №4 (239). Ч. ІІ. С. 5–9.
Бакаленко О. А. Психологічна компетентність як ключова компетентність сучасного фахівця. Вісник ХНУ ім. В. Н. Каразіна. Випуск 58. 2018. С. 132–138.
Видра О. Г. Психологічна культура особистості майбутнього вчителя трудового навчання: Чернігів: Чернігівський державний педагогічний університет імені Т.Г. Шевченка, 2008. 164 с.
Кузьмінська Л. Д., Ісаєнко О. В. Психологічна компетентність як детермінанта професійної успішності майбутніх фахівців із соціальної роботи. Актуальні проблеми психології. Т. 7, вип. 31. 2013. С. 110–115.
Пухно С. В. Особливості формування конфліктологічної культури майбутніх вчителів в системі вищої освіти. Science and education for sustainable development. Series of monographs Faculty of Architecture, Civil Engineering and Applied Arts University of Technology, Katowice Monograph 50. Publishing House of University of Technology, Katowice. 2022. С. 589–607.
Сучасні освітні практики ЗВО: особливості використання інноваційних технологій навчання / Патлайчук О. В., Канарова О. В., Брюховецька І. В. Вісник науки та освіти. №8 (14) 2023. С. 124–131. Режим доступу: http://perspectives.pp.ua/index.php/vno/article/view/6220
Філь С. С. Визначення, зміст та структура конфліктологічної компетентності студентів – майбутніх фахівців соціономічних професій. Наукові записки НаУКМА. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2011. Т. 123. С. 20–24.
Цісецький О. Формування конфліктологічних компетентній у студентів вищих навчальних закладів. Регіональні аспекти розвитку продуктивних сил України. 2012. Вип. 17. С. 56–59. Режим доступу: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=rarpsu_2012_17_12
Чеботарьова І. О. Комунікативна компетентність: теоретичний аспект. Наукові записки кафедри педагогіки. Випуск ХХХVІ. Харків 2014. С. 205–215.
Фенцик О. М. Комунікативна культура педагога: сутність та шляхи її формування у процесі професійної підготовки. Науковий вісник Мукачівського державного університету, Серія «Педагогіка та психологія». Випуск 2 (10). 2019. С. 191–194.