STRESS RESISTANCE OF STUDENTS OF HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS AS A PSYCHOLOGICAL PROBLEM

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2023.1.7

Keywords:

social-psychological adaptation, factors of social-psychological adaptation, stress, stress resistance, psychological support of students of higher education institutions.

Abstract

The article analyzes such a psychological phenomenon as a stress, the varieties of this emotional state and the peculiarities of experiencing stress by students of higher education institutions. Experiencing stress by students of higher education is an urgent issue because of the problems of the success of their professional training. In this regard, it has been determined that the formation of young people’s system of knowledge about the phenomenon of stress: psychophysiological features of the emergence of this emotional state, factors that contribute to its occurrence, the specifics of the passage, consequences, as well as the formation of skills and abilities of students in self-regulation of mental states is an urgent need today. The causes of stress in students of higher education depending on the period of study at the institution of higher education are summarized. It has been found out that the researchers singled out the first year of study as the most stressful period, which is associated with the problems of social and psychological adaptation to the conditions and specifics of studying in a new educational institution. The factors that contribute to the occurrence of stress in students during seminar and practical classes, the examination session have been determined. Individual personal properties have been considered as factors of successful social and psychological adaptation of students of higher education institutions, among which is the level of stress resistance of the individual. The results of an empirical study of the level of stress resistance of students of Sumy State Pedagogical University named after A.S. Makarenko are presented. Factors contributing to the success of social and psychological adaptation and reducing the stress level of higher education students have been determined, namely: the features of the social and psychological climate of the academic group, faculty, institute and, in general, the institution of higher education, work with students by specialists of the psychological support service, the activity of students in the public life of the student community of the educational institution, the work of curators of academic groups, active interaction with teachers and the administration of the educational institution. The peculiarities of the organization of psychological support during the study of students in a higher education institution with the aim of successful adaptation of higher education applicants are highlighted.

References

Кузнєцов М.А., Фоменко К.І., Кузнецов О.І. Психічні стани студентів у процесі навчально-пізнавальної діяльності. Харків : ХНПУ, 2015. 338 с.

Варивода К.С., Горденко С.І., Козубенко Ю.Л. Інформаційна безпека та культура як чинник збереження психічного здоров’я студентської молоді. Загальна теорія здоров’я та здоров’язбереження : колективна монографія / за заг. ред. проф. Ю.Д. Бойчука. Харків : Вид. Рожко С.Г. 2017. С. 333–338.

Мартинюк І. Розвиток стресостійкості особистості у контексті психолого-педагогічного супроводу під час навчання у закладі вищої освіти. Психологія стресостійкості студентської молоді / за заг. ред. В. Шмаргуна. Київ : Видав. центр НУБіП України, 2018. С. 173–185. URL: http://dglib.nubip.edu.ua/bitstream/123456789/5810/1/ Martinjuk_kolektivna_monograf%D1%96ja.pdf (дата звернення: 29.01.2023).

Мартинюк І. Стресостійкість та індивідуально-психологічні особливості студентської молоді. Психологія стресостійкості студентської молоді / за заг. ред. В. Шмаргуна. Київ : Видав. центр НУБіП України, 2018. С. 97–107. URL: http:// dglib.nubip.edu.ua/bitstream/123456789/5810/1/Martinjuk_kolektivna_monograf%D1%96ja.pdf (дата звернення: 29.01.2023).

Шамне А. Стресостійкість та особливості адаптації студентів-першокурсників до умов навчання у закладах вищої освіти. Психологія стресостійкості студентської молоді / за заг. ред. В. Шмаргуна. Київ : Видав. центр НУБіП України, 2018. С. 140–148. URL: http://dglib.nubip.edu.ua/bitstream/123456789/5810/1/Martinjuk_kolektivna_ monograf%D1%96ja.pdf (дата звернення: 29.01.2023).

Психологія стресу : підручник / Л.Б. Наугольник. Львів : Львівський державний університет внутрішніх справ. 2015. 324 с. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/10/%D0%9D%D0%B0%D1%83%D0% B3%D0%BE%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D 0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%8F_%D1%81%D1%82%D1%80%D0%B5%D1%81%D1%83.pdf.

Базілевський А.Г., Глазирін І.Д. Психофізіологічні функції студентів різних факультетів і вузів у процесі пристосування до навчальної діяльності. Фізіологічний журнал. 2006. Т. 52. № 2. С. 71.

Дубчак Г.М. Аналіз навчального стресу сучасних студентів. Актуальні проблеми навчання та виховання людей в інтегрованому освітньому середовищі у світлі реалізації Конвенції про права осіб з інвалідністю : тези доповідей ХVII Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ. 22 листопада 2017 р.). Частина 1. Київ : Університет «Україна», 2017. С. 149–152. URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/11/ACTUAL_ PROBLEMS_OF_PEOPLE_EDUCATION_N_I.pdf (дата звернення: 29.01.2023).

Маєвська А. Визначення стійкості студентської молоді до стресів. V Харківські студентські філософські читання : міжнар. наук. конф. студ. та асп. ХНУ ім. В.Н. Каразіна / редкол.: І.В. Карпенко (гол. редкол.) та ін. Харків : б. в., 2008. С. 205.

Волженцева І.В. Динаміка стану тривожності студентів у навчальному процесі. Педагогічний процес: теорія і практика : зб. наук. праць. АПН України, Ін-т педагогіки і психології проф. освіти. Київ : ЕКМО. 2004. Вип. 2. С. 319–329.

Циганчук Т.В. Основні форми прояву стресових станів у студентів. Зб. наук. пр. за матеріалами ХІІІ Міжнар. наук.-практ. конф. «Україна в євроінтеграційних процесах» (Київ, 23–24 лют. 2008 р.). Київ, 2008. С. 225–227.

Афанасенко Л. Розвиток стресостійкості студента у контексті соціально-психологічного забезпечення професійного навчання. Психологія стресостійкості студентської молоді / за заг. ред. В. Шмаргуна. Київ : Видав. центр НУБіП України, 2018. С. 185–203. URL: http://dglib.nubip.edu.ua/bitstream/123456789/5810/1/Martinjuk_kolektivna_ monograf%D1%96ja.pdf (дата звернення: 29.01.2023).

Published

2023-04-05