ON THE ISSUE OF THE MAIN MOTIVATING FACTORS OF DEVIANT BEHAVIOUR IN ADOLESCENCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.5Keywords:
adolescence, deviant behaviour, motivation, correctional work, psychological conditionsAbstract
The analysis of primary sources helped us to understand the origins of the motivating force of certain actions, to comprehend the process of emergence and formation of behavioural motives. Of particular interest to us is the study of general patterns of emergence and formation of motives for deviant behaviour in adolescence. Specific features, deformations and deviations in the motivational sphere of the offender’s personality are a set of basic internal conditions that have a decisive influence on the formation of criminal motivation, its specific social (antisocial) content. The formation of motives for deviant behaviour is mainly influenced by an imbalance between different types of needs, the actualisation of secondary needs and a distorted perception or underestimation of a particular life situation by an individual. The scientific, theoretical and methodological analysis of the essence of psychological mechanisms for the correction of deviant behaviour allows us to consider the social and pedagogical conditions that make it possible to build effective practical pedagogical activities to solve the problems of correction of deviant behaviour using psychological mechanisms that are interrelated and interdependent. The main criterion for the effectiveness of correctional activities is to maintain the system of education, into which correctional activities have been integrated, in an optimal state, which makes it possible to successfully solve the problem of forming socially significant positive personality traits in students. Based on the theoretical analysis of the experience of existing pedagogical systems and our own experience, we can identify the main components that have a stimulating effect on the effective organisation and operation of the educational and correctional system. When developing new innovative psychological and pedagogical conditions, the methods of education themselves, while remaining fundamentally unchanged, can have a higher result, i.e. increase efficiency.
References
Діденко Г. Особливості впливу психоемоційних станів на формування девіантної поведінки підлітків і вчинення дрібного хуліганства. Юридична психологія. 2023. № 2 (33). С. 79–86.
Мельничук І. Я. Психокорекція девіантної поведінки підлітків. Актуальні проблеми особистісного зростання. 2019. С. 239–241.
Філоненко Л. А. Теоретичні аспекти дослідження мотиваційної сфери як чинника девіантної поведінки неповнолітніх в умовах соціальних перетворень. Актуальні проблеми психології. 2019. С. 467–484.
Мойсеєва О. Є. Мотиваційні детермінанти агресивної поведінки. Проблеми сучасної психології. 2013. Випуск 21. С. 459–468.
Гарькавець С. О. Психологія підліткової віктимності : [монографія]. Луганськ : вид-во «Ноулідж», 2013. 175 с.
Сизоненко А. С. Характеристика неповнолітніх осіб, які вчиняють кримінальні правопорушення. Південно- український правничий часопис. Вип. 3 (2021). С. 37–44.
Скворчевська Є. Л. Особливості визначення поняття «мотивації» та «установки» у вітчизняній психології. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія: Психологія. Вип. 47(2011). С. 199–203.
Андреєва М. О. Розвиток соціальної компетентності студентів з особливими освітніми потребами у закладі фахової передвищої освіти. Харків, 2023. 203 с.