МУЗИКА ДО П’ЄСИ МИКОЛИ КУЛІША «МИНА МАЗАЙЛО» У ТВОРЧОМУ ДОРОБКУ ІГОРЯ ГАЙДЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2023.3.7Ключові слова:
музично-театральна творчість Ігоря Гайденка, п’єса Миколи Куліша «Мина Мазайло», театр-студія «Березіль», національне відродженняАнотація
У статті висвітлено деякі риси музично-театральної творчості сучасного українського митця, представника харківської композиторської школи Ігоря Гайденка. Музика до театральних постанов посідає вагоме місце у творчому доробку композитора. Його приваблює музика, пов’язана зі словом, жестом, рухом. Головним творчим завданням він уважає слугувати своїм мистецтвом людям, відтворювати життєві враження, думки, почуття й емоційно доносити їх до слухача. Наявність діалогу між автором і слухацькою аудиторією є пріоритетним завданням композитора. Комунікативні та змістові особливості твору завжди на першому місці. Композитор не пов’язує свою творчість із певним напрямом чи стилем. Віддаючи данину традиції, він головним уважає відчуття творчої свободи, оригінальність і неповторність задуму. Ігор Гайденко працює в різних жанрах музично-театрального мистецтва. Перший його яскравий дебют – музика до п’єси Миколи Куліша «Мина Мазайло». Датується вона 1989 роком. Ця п’єса витримала більше ніж триста постанов, сьогодні не втратила актуальності й викликає зацікавленість у публіки. З кінця 1980-х років і по сьогодні вона посідає вагоме місце в репертуарі одного з найстаріших театрів України – Харківського державного академічного українського драматичного театру ім. Т.Г. Шевченка. Звернення до творчості Миколи Куліша не було випадковим. Микола Куліш вів багаторічну плідну співпрацю з філософським театром-студією «Березіль», який очолив талановитий актор і режисер Лесь Курбас (нині це Харківський державний академічний український драматичний театр ім. Т.Г. Шевченка). Окрім того, представлене в п’єсі «Мина Мазайло» художнє відтворення проблем українізації у 20–30-х роках XX століття, національне відродження не втратили своєї актуальності й нині. Саме цим можна пояснити творче довголіття твору.
Посилання
Драч І. Харківська композиторська школа: доля і позиція в культурі. URL: http://jgreenlamp. narod.ru/charc.htm (дата звернення: 11.01.2021).
Драч І., Кияновська Л. Харківська композиторська школа XX століття. URL: http://classicalmusic.uol.ua/ukr/text/9019140/ (дата звернення: 09.01.2021).
Ігор Гайденко: композитор проти волі. URL: https://readmeua.wordpress.com/2019/02/10/igor_gaidenko/ (дата звернення: 24.01.2021).
Томах О., Рябуха Н. Специфіка концертмейстерської роботи піаніста над твором для голосу і фортепіано «Дорога» Ігоря Гайденка. ΛΌГOΣ : збірник наукових праць. Відень, 2020. Вип. 5. С. 79–81.