ВНЕСОК ХУАН ЦЗИ У СТАНОВЛЕННЯ КИТАЙСЬКОГО РОМАНСУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.26Ключові слова:
Хуан Цзи, романс, «Квіти – не квіти», «Три бажання троянди», «Весняні роздуми», китайський романсАнотація
Сучасний простір академічного вокального мистецтва позначається значним розмиванням національних відмінностей у міжнародному дискурсі. Водночас китайське академічне вокальне мистецтво значною мірою зберігає свою своєрідність і характеризується еклектичними запозиченнями західних музичних та композиторських традицій, яке триває вже протягом століття. Музикознавче дослідження внеску основоположників академічного вокального мистецтва новітнього часу в Китаї є одним із найбільш актуальних напрямів наукового пошуку. У статті розглядається постать викладача, диригента, композитора, науковця Хуан Цзи й акцентується увага на романсовій творчості видатного китайського митця новітнього часу, який заклав підвалини китайського романсу; коротко характеризується освіта, життєвий і творчий шлях Хуан Цзи та визначається місце романсів у ньому. Також стаття містить аналіз романсів «Квіти – не квіти» (слова поета епохи Тан Бо Цзюй), «Три бажання троянди» (слова Лун Мухун), «Весняні роздуми» (слова у стилі «нової поезії» Вей Ханьчжана). У статті також розглядається специфіка вокально-виконавської інтерпретації романсів Хуан Цзи, обумовлена як особливостями музичної тканини цих творів, так і мовою путунхуа, якою написані вірші для них. Робиться висновок про те, що синтез різних музичних традицій і національних культур у вокальній творчості Хуан Цзи обумовив створення унікальних та своєрідних романсів, які не лише протягом майже усього ХХ століття (за винятком 10-річного періоду «культурної революції») зберігали свою популярність у Китаї, але й здобули міжнародне визнання та новий виток популярності на зламі ХХ та ХХІ століть. Романси Хуан Цзи є різноманітними як за композиційною побудовою, так і за поетичною основою, тому композитор обґрунтовано вважається засновником китайського романсу.
Посилання
Чень Менмен. Хуан Цзи: композитор і вчений: творчі звершення фундатора національної музичної китайської культури Новітньої доби. Культура і сучасність: альманах. Київ: ІДЕЯ-ПРИНТ. 2019. № 2. С. 210–215.
Чень Менмен. Хуан Цзи – фундатор національної музичної школи Китаю. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку. Матеріали міжнародної конференції ХДАК (22–23 листопада 2018 року, м. Харків). С. 296–298.
缑瑛.黄自艺术歌曲的美学特征[D].华中师范大学,2007.5:38. (Гоу Ін. Естетичні характеристики художніх пісень Хуан Цзи. Центральний Китайський педагогічний університет. 2007. № 5. С. 38).
李岚清.探索创建我国民族乐派的先驱和一代宗师–黄自[J].音乐艺术:上海音乐学院学报,2008,2:44. (Лю Юйцін. Вивчення творчості новатора і великого фундатора національної музичної школи Китаю – Хуан Цзи. Музичне мистецтво. 2008. № 2. С. 44).
钱仁康.黄自的生活与创作[M].人民音乐出版社,1997. 212. (Цянь Ренькан. Життя і творчість Хуан Цзи. Пекін : Видавничий дім народної музики, 1997. 212 с.)
、赵春美.黄自及黄自艺术歌曲的特点[J].吉林教育,2010,6:27 (Чжао Чуньмей. Характеристика Хуан Цзи та його творчості. Освіта. 2010. № 6. С. 27).