ЕСТЕТИКА ТИШІ ТА ПАУЗИ У СУЧАСНІЙ ГІТАРНІЙ МУЗИЦІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.4Ключові слова:
гітарне мистецтво, інтерпретація, тиша, пауза, естетика, виконавська практика, сучасна музика, музична драматургія, художній образ, інструментальне виконавство.Анотація
Стаття присвячена дослідженню ролі тиші та паузи у сучасній гітарній музиці як повноцінних елементів художнього образу та інтерпретаційного процесу. У роботі розглядається тиша не як відсутність звучання, а як активний засіб драматургії, що формує простір для сприйняття музики, створює ефект очікування, внутрішнього напруження та розширює межі емоційного впливу на слухача. Автор підкреслює, що саме у гітарному виконавстві, де звук має природну схильність до швидкого згасання, пауза набуває особливого значення, органічно поєднуючись зі специфікою інструменту та стаючи складовою його «мови». У статті аналізуються філософсько-естетичні передумови осмислення тиші в мистецтві, починаючи від східної традиції та християнської культури мовчання до концепцій мінімалізму та експериментальних пошуків ХХ століття. Особливу увагу приділено прикладам використання пауз у творах сучасних композиторів, зокрема Лео Брауера, Тору Такеміцу, а також українських авторів, у творчості яких тиша постає як самостійний виразовий засіб. Розглядається взаємодія тиші й звучання у структурі твору, її здатність підсилювати емоційні контрасти та створювати відчуття простору, що «продовжує звучати» навіть після зникнення звукової хвилі. Окремий акцент зроблено на виконавських аспектах інтерпретації паузи. Висвітлюється, як виконавець надає тиші змісту завдяки темповим відтінкам, агогіці, динамічним контрастам та внутрішньому психологічному наповненню. Пауза стає своєрідним «подихом» музики, який вимагає від гітариста глибокого відчуття часу та художнього такту. Важливим є також педагогічний аспект: формування у студентів здатності сприймати і відтворювати паузу як «живий» елемент музичного процесу, що сприяє вихованню високої виконавської культури. У висновках підкреслюється, що тиша у сучасній гітарній музиці є не лише технічним елементом нотного тексту, а глибинним смисловим явищем, яке формує новий рівень сприйняття музики та відкриває широкі можливості для інтерпретації. Її дослідження має важливе значення як для розвитку музикознавства, так і для практики сучасного виконавства, адже дозволяє осмислити гітарне мистецтво у контексті глобальних художніх тенденцій ХХ–ХХІ століть.
Посилання
Левкович М. Особливості втілення концепції «Тиша» у творах українських композиторів. Львів : Львівська національна музична академія імені М. В. Лисенка, 2025. 80 с.
Доценко В., Ткаченко В. Стиль Марка Топчія в контексті сучасного світового гітарного виконавства. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти. Харків : Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, 2022. Вип. 64. С. 38–56.
Тущенко М. Вітчизняна гітарна школа: історична спадковість виконавських традицій та перспективи розвитку. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ : НАКККіМ, 2022. № 3. С. 214–219.
Сильвестров В. Дочекатися музики: лекції-бесіди. Київ : Дух і Літера, 2010. 368 с.
Brouwer L. El Decamerón Negro : score. Music Sales America ; Hal Leonard, 1981. 16 p.
Brouwer L. Paisaje cubano con campanas : for solo guitar. Ricordi ; Schott, 1986. 4 p.
Takemitsu T. All in Twilight : 4 pieces for guitar. Schott Japan, 1987. 13 p.
Takemitsu T. Equinox : for guitar. Schott Japan, 1993. 5 p.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








