АРХЕТИПИ СВЯЩЕННОГО ШЛЮБУ Й САМОСТІ У ПРОЗІ МАРІЇ МАТІОС

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2023.3.20

Ключові слова:

психопоетика, аналітична психологія, архетип, Священний шлюб, Самість, Сизиґія, Марія Матіос

Анотація

У статті досліджується специфіка відображення архетипів Священного Шлюбу (Сизиґії) як утілення божественної пари та Самості як трансцендентного центру психіки, що прагне до цілісності та єднання з категорією божественного. Оскільки Марія Матіос значною мірою звертається до зображення в прозі складних людських взаємин і торкається глибин психосвіту персонажів, це дає підстави досліджувати особливості їхньої несвідомої сфери психіки, які з точки зору юнгіанської психології містять особистісні та загальнолюдські архетипи. Їхня художня репрезентація дозволяє осягнути поетикальний зріз творчості митця та його психосвіт у динаміці. Теоретичні аспекти дослідження полягають в опрацюванні наукових здобутків К. Ґ. Юнга, а також його послідовників, які звертали увагу на образи, в яких проявляються архетипи Сизиґії та Самості, їхній взаємозв’язок та вплив на психічні процеси. Архетип Священного Шлюбу почасти розглядається невіддільно від Самості як уособлення цілісності, оскільки є сакральним союзом архетипів чоловічого й жіночого начал, що її породжує. Дитя й коло (у Юнга переважно квадрат) є основними її символами, які художньо представляються у багатоманітті образів. Практична частина дослідження передбачає аналіз системи персонажів та художніх образів у романі в новелах «Майже ніколи не навпаки» та повісті «Мама Маріца – дружина Христофора Колумба», які послідовно відображають потяг людської психіки до індивідуації – єднання протилежностей, інтеграцію архетипів колективного несвідомого й досягнення цілісності. Провідним у цих творах є архетип Великої Матері, який у «Майже ніколи не навпаки» проявляє тенденції до утворення Священного союзу, а в «Мама Маріца…» здобуває його реалізацію повною мірою з утворенням божественного кватерніону «мати – наречена – син – наречений». На матеріалі художніх образів Маріци та Христофора проаналізовано архетипну дихотомію жінки як Святої і Блудниці водночас та втілення символіки Христа як Самості, хоч і неостаточно усвідомленої, в образі Христофора. Поява цих мотивів у творчості письменниці вказує на потяг її власної психіки до інтеграції вмісту колективного несвідомого, зокрема архетипу Великої Матері, та динамічні процеси індивідуації задля досягнення психічної цілісності.

Посилання

Башкирова О. Гендерні художні моделі сучасної української романістики : монографія. Київ : Київський ун-т ім. Б. Грінченка, 2018. 350 с.

Застеба О. Повість Марії Матіос «Мама Маріца – дружина Христофора Колумба». Вісник Луганського національного університету ім. Т. Шевченка. Луганськ, 2009. С. 188–195.

Іванишин П. Національний спосіб розуміння в поезії Т. Шевченка, Є. Маланюка, Л. Костенко. Київ : Академвидав, 2008. 392 с.

Івашина О., Михида С. Архетип Матері в романі Марії Матіос «Майже ніколи не навпаки». Наукові записки. Серія: Філологічні науки. Вип. 203. Кропивницький : Видавничий дім «Гельветика», 2022. С. 26–31. URL: https://doi.org/10.32782/2522-4077-2022-203-4 (дата звернення: 04.10.2023)

Матіос М. Майже ніколи не навпаки. Сімейна сага в новелах. Київ : А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2022, вид. 2-ге. 224 с.

Матіос М. Москалиця; Мама Маріца – дружина Христофора Колумба. Львів : ЛА «Піраміда», 2008. 64+48 с.

Михида С. Психопоетика українського модерну: проблема реконструкції особистості письменника. Кіровоград : «Поліграф – Терція», 2012. 357 с.

Підгорна О. Архетипна структура буковинського наративу Марії Матіос (конспект роману «Солодка Даруся»). Літератури світу: поетика, ментальність і духовність, 2018. № 11. С. 212–223.

Тиховська О. Міфологічні образи та магічні ритуали в українському фольклорі Закарпаття: етнопсихологічний аспект : автореф. дис. ... д-ра філол. наук : 10.01.07. Львів. нац. ун-т ім. Івана Франка. Львів, 2021. 36 с.

Юнг К.Ґ. Архетипи і колективне несвідоме. / Пер. з нім. К. Котюк; наук. ред. О. Фешовець. 2-ге опрац. вид. Львів : Видавництво «Астролябія», 2018. 608 с.

Юнг К.Ґ. Aion: Нариси щодо символіки самості. / Пер. з нім. К. Котюк; наук. ред. О. Фешовець. Львів : «Астролябія», 2016. 432 с.

Jung C.G. Man and His Symbols. Random House Publishing Group, 2012. 432 p.

Stein M. Jung’s Map of the Soul: An Introduction. Open Court Publishing, 1998. 244 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО