НАРАТОР І НАРАЦІЯ В МАЛІЙ ФІЛОСОФСЬКІЙ ПРОЗІ МИРОСЛАВА ДОЧИНЦЯ, ГАЛИНИ ПАГУТЯК, ГАЛИНИ ТАРАСЮК

Автор(и)

  • Тамара Олександрівна Уманська Луганський педагогічний університет імені Тараса Шевченка https://orcid.org/0009-0006-8092-8061

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.11.21

Ключові слова:

філософська проза малих жанрів, наратор, нарація, наративні стратегії, гомодієгетичний наратор, гетеродієгетичний наратор, способи нарації

Анотація

У статті досліджено експерименти та модифікації стратегій наратора та нарації у філософській прозі малих жанрів в українській літературі кінця ХХ – початку ХХІ століть Мирослава Дочинця, Галини Пагутяк, Галини Тарасюк. У світовому літературознавсті актуалізуються наратологічні студії, у яких досліджується співвіднощення автора та оповідача, характер розповіді, способи нарації, зокрема об’єкт розповіді, який творить уявний художній світ. Оскільки від позиції наратора залежить художня структура літературного твору та наративні стратегії автора чи авторки, здійснено аналіз особливостей наратора й нарації малих жанрів філософської прози Мирослава Дочинця, Галини Пагутяк, Галини Тарасюк і виявлено особливості їхніх наративних стратегій.Доведено, що наратор у малій філософській прозі Мирослава Дочинця, Галини Пагутяк, Галини Тарасюк постає комплексним суб'єктом комунікації, який має різні варіації, наявні в оповіді, та реалізує текстотвірні наративні стратегії. З'ясовано, що в індивідуальній оповідній манері М. Дочинця переважають змішано-змінні типи нарації та «чистий тип» наратора, що поєднує гомодієгетичну і гетеродієгетичеу, почасти із додаванням екстрадієгетичної наративної стратегії, спостерігаються «роздвоєний» наратор, однак домінантним є гомодієгетичний я-наратор і опозиційні категорії нараторів із змінними або взаємодоповнюваними функціями. Виявлено, що своєрідність авторської нарації Галини Пагутяк полягає в неоміфологічному світосприйнятті й експериментах із гомодієгетичною я-нарацією, гетеродієгетичним наратором або нараторкою, утаємниченим наратором, а організація наративу через першоособову нарацію крізь призму суб’єктивного досвіду використовується з метою викликати довіру в читача, зробити нарататора співучасником філософських роздумів. Визначено, що у філософській малій прозі Галини Тарасюк наявний як гомодієгетичний і гетеродієгетичний наратор, так і змішані наративи, які характеризуються вільним переходом від Він-нарації до Я-нарації та навпаки, причому навіть за гомодієгетичної я-нарації авторка відмежовується від героїні-нараторки.

Посилання

Гром’як Р. Проблема включення українських традицій у сучасну наратологію. Наративні виміри літератури : матеріали Міжнародної конференції з наратології ; 23–24 жовтня 2003 р., м. Тернопіль. Упоряд. І. В. Папуша. Studia methodologica. Тернопіль : Ред.-вид. відділ ТНПУ. 2005. Вип. 16. С. 10–19.

Ткачук О. Наратологічний словник. Тернопіль: Астон, 2002. 173 с.

Барт Р. Від твору до тексту. Антологія світової літературно-критичної думки XX ст. Львів : Літопис, 1996. С. 380–384.

Римар Н. Наратологія як галузь сучасного літературознавства: теоретичний огляд. Молодий вчений. 2019. № 6. С. 54–58.

Schmid W. Narrativity and Eventfulness What is Narratology : Questions and Answers Regarding the Status of a Theory. Edited by Tom Kindt and Hans-Harald Muller. Berlin : Walter de Gruyter, 2003. P. 17–33.

Бехта І. Філологічне осмислення категорії «автор-наратор» літературно-художнього твору. URL: https://www.academia.edu/29542100 (дата звернення: 22.08.2025).

Кушнірова Т. Тип «множинного» наратора в оповідній структурі художнього тексту. Вісник Харківського університету імені В. М. Каразіна. Серія «Філологія». 2019. Вип. 83. С. 59–63.

Дочинець М. Єдин : прозові мініатюри. Мукачево: Карпат. вежа, 2019. 252 с.

Васьків М. Наративні особливості «Криничара» М. Дочинця: повчання через розповідь. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія «Філологія. Соціальні комунікації». 2013. Вип. 1. С. 25–29.

Римар Н. Наративні стратегії художньої прози Ніни Бічуї. Наративні стратегії художньої прози Ніни Бічуї: автореф. дис. канд. філол. наук : 10.01.0. Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. 2016. 20 с.

Пагутяк Г. Потонулі в снігах: Новели, оповідання та єсеї. Львів : ЛА «Піраміда», 2010. 184 с.

Казанова О. Аспекти жанрового синтезу в оповіданнях і новелах Галини Пагутяк. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія: Філологія. Соціальні комунікації. 2020. Том 31 (70). № 1. Ч.3. С. 141–144.

Пагутяк Г. Гірчичне зерно : повість. Гірчичне зерно : повісті. Київ. 1990. С. 5–122.

Вещикова О. Ненадійний наратор в оповідній структурі містичного твору: ознаки й різновиди. Науковий вісник Східноєвропейського університету імені Лесі Українки. Філологічні науки. Літературознавство. 2015. № 8. С. 29–38.

Тарасюк Г. Янгол з України: Маленькі романи, новели. К. : Либідь. 2006. 432 с.

Тарасюк Г. Новели: Проза. Бровари: Видавництво ПП «МН ТРК «Відродження», 2006. 420 с.

Фeдoсій O. Худoжня спeцифікa жінoчих oбрaзів у нoвeлaх Гaлини Тaрaсюк. Нaукoві зaписки. Тeрнoпіль : ТНПУ, 2010. № 30. С. 131–140.

Тaрaсюк Г. Дaмa oстaнньoгo лицaря: нoвeли, oпoвідaння. Чeрнівці: Місто, 2004. 216 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2 ЛІТЕРАТУРОЗНАВСТВО