КОНЦЕПТ «ЛЮДИНА»: ВІД НАРОДНОЇ ТВОРЧОСТІ ДО ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ

Автор(и)

  • Анатолій Володимирович Вихрущ Тернопільський національний медичний університет імені І.Я. Горбачевського

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.11.25

Ключові слова:

концепт, людина, індивід, особистість, інтегральне мислення, штучний інтелект, народна культура, персонологія

Анотація

У статті аналізується проблема системи базових понять для наук гуманітарного спрямування. Окреслено важливість логічного переходу: слово – поняття – термін – концепт. Особлива увага звертається на систему базових понять в педагогічній науці. Виокремлено практичні аспекти проблеми для викладачів закладів вищої освіти, вчителів. У зв’язку з масовим поширенням нових інформаційних технологій аналізується коректне використання штучного інтелекту в навчальному процесі. У контексті пропозицій експертів Римського клубу щодо інтегрального мислення розглядаються особливості реалізації цього пріоритетного завдання.У статті також проводиться порівняльний аналіз розв’язання проблеми у працях українських і польських дослідників.Запропонована модель структурування педагогічних понять згідно з вимогами логіки. Зазначена пріоритетність розвитку як поєднання кількісних та якісних змін.Перспективним є виокремлення завдань щодо необхідності зміни в структурі, якісних змін у системі освіти, підвищенні культури населення, позитивного іміджу серед закордонних партнерів. Для досягнення поставлених завдань важливо враховувати досягнення професійної лінгводидактики, компаративістики, дидактичних основ творчості, готовності до інноваційної діяльності. У статті аналізуються відповідні поняття в словниках різного рівня: тлумачних, академічних, педагогічних, психологічних, філософських. Сучасна лексикографія з врахуванням можливостей штучного інтелекту зможе реагувати на нові виклики інформаційного суспільства, поєднувати багаторічний досвід дослідників з викликами сьогодення.У час війни й відбудови для національного самоусвідомлення питання мовленнєвої культури людини досягає рівня національної безпеки. Визначення основних понять є запорукою успіху в наукових пошуках, підвищення рівня дидактичної культури викладачів і студентів, має важливе значення для особистісного розвитку.

Посилання

Барань Є., Газдаг В. Словник філологічних термінів. Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ., Берегове, 2024. 108 с.

Петрик Т. Фреймова структура концепту «Людина» у ченелінг-дискурсі Крайона. Вісник Львівського університету. Серія «Іноземні мови, 2012. Вип. 19. С. 37–41.

Ліщук Т. Д. Концепт «Людина» у працях вітчизняних лінгвістів. Актуальні проблеми філології та перекладознавства, 2014. Вип. 7. С. 97–103.

Гарбера І. В. Лінгвокультурний концепт «Людина». Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук / Під ред. В.Г. Каплак. Вінниця: Європейська наукова платформа, 2021. С. 5–15.

Серебрянська І. М. Концепт освіта в дискурсивних вимірах. 10.02.01 – українська мова. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук. Спеціальність 10.02.01 – українська мова. К., 2019. 36 с.

Вихрущ А.В. Інтегральне мислення: минуле і майбутнє. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності : збірник матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 10 – 11 жовтня 2024 року). Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В, 2024. С. 76–77.

Вихрущ А.В. Комп’ютерний інтелект і … творчість. Studia methodologica, 2025. No. 59. С. 79–89.

Вихрущ, А. В. Штучний інтелект і самотність: особистісний вимір. Закарпатські філологічні студії, 2024. Вип. 37. С. 298–305.

Навольська Г.І. Силабус курсу Штучний інтелект на уроках іноземної/української мови. URL: https://tnpu.edu.ua/navchannya/sylabusy/PhD/014/SHI.pdf.

Професійна лінгводидактика в контексті особистісної парадигми : монографія. Том 1 / [Вихрущ А.В., Гаврищак І.І., Гнатишин С.І. та ін.] ; за ред. А.В. Вихруща, К.Л. Стефанишин. Тернопіль : ТНМУ, 2022. 282 с.

Семеног О.М., Ольховик М. В. Формування культури роботи майбутніх учителів української мови і літератури з інтернет-текстом. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія, 2024. Випуск 5. С. 54–61.

Надутенко М., Надутенко М., Семеног О. ІКТ у викладанні філологічних дисциплін. Волинь філологічна: текст і контекст. 2022. С. 7–26.

Sysoieva S. Creativity and artificial intelligence: human priorities and technological possibilities of the artificial intelligence. Education: Modern Discourses, 2024. № 7. S. 26–32.

Антонова О.Є. Розробка технології навчання майбутніх вчителів базових педагогічних понять. Проблеми освіти: Наук.-метод.зб. К.: ІЗМН, 1996. Вип. 6. С. 135–143.

Антонова О.Є. Історичний аспект становлення системи базових педагогічних знань у психолого-педагогічній та філософській літературі ХVIII – XIX століть. Вісник Житомирського державного університету. 1999. № 3. С. 54–58.

Антонова О.Є. Базові знання з педагогіки: становлення, розвиток, технологія формування: Монографія: Вид. 2-ге, допов. Житомир: Житомир. держ. ун-т, 2004. 276 с.

Вихрущ А. В.,Руденко М. І., Драч І. Д. Концепт «здоров’я» в сучасній науці. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені І. Франка. Дрогобич, 2020. Випуск 29. Т.1. C. 55–63.

Академічний тлумачний словник. URL:https://sum.in.ua/s/ljudyna.

Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди; [редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін.]. Київ: Абрис, 2002. 742 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ, Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.

Куньч З.Й. Універсальний словник української мови. Тернопіль; Навчальна книга Богдан, 2007. 848 с.

Новий словник іншомовних слів: близько 40 000 сл. І словосполучень / Л.І Шевченко, О.І. Ніка, О.І. Хом»як, А.А. Дем;янюк; За ред. Л.І. Шевченко. К.: АРІЙ, 2008. 672 с.

Гриценко П. Ю., Руснак Н. О., Руснак Ю. М., Струк І. М. Г-858 Етнолінгвістика: українська мова: навч. посіб. / П. Ю. Гриценко, Н. О. Руснак, Ю. М. Руснак, І. М. Струк. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2022. 432 с.

Banach Cz. Człowiek we współczesnej reflleksji humanistycznej. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Żak, 2003. T.1. S. 591–597.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03