THE CONCEPT OF HUMAN: FROM FOLK CREATIVITY TO ARTIFICIAL INTELLIGENCE

Authors

  • Anatoliy Vykhrushch Ternopil National Medical University named after I.Ya. Horbachevsky

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.11.25

Keywords:

concept, human, individual, personality, integral thinking, artificial intelligence, folk culture, personology

Abstract

The article concerns the issue of a system of basic notions in the humanities. The importance of the logical transition word – notion – term – concept is emphasized. Special attention is paid to the system of fundamental concepts in pedagogical science. Practical aspects of the problem for university lecturers and school teachers are outlined. In connection with the widespread use of new information technologies, the article analyzes the correct application of artificial intelligence in the educational process. In the context of the Club of Rome experts’ proposals regarding integral thinking, the peculiarities of implementing this priority task are considered.A comparative analysis of how the problem is addressed in the works of Ukrainian and Polish scholars is also provided. A model for structuring pedagogical concepts in accordance with the requirements of logic is proposed. The priority of development is highlighted as a combination of quantitative and qualitative changes. Promising directions include identifying tasks in these documents related to the need for structural transformations, qualitative changes in the education system, enhancing cultural awareness, and fostering a positive image among international partners. To achieve these objectives, it is crucial to take into account the achievements of professional linguodidactics, comparative studies, didactic foundations of creativity, and readiness for innovative activity. The article also analyzes relevant concepts in dictionaries of various levels: explanatory, academic, pedagogical, psychological, and philosophical.Modern lexicography, enhanced by the possibilities of artificial intelligence, can respond to the new challenges of the information society by combining long-standing scholarly experience with current demands. In times of war and reconstruction, the issue of human speech culture acquires the significance of national security for national self-awareness. Defining key concepts ensures success in scientific inquiry, raises the level of didactic culture among participants in the educational process, and plays an essential role in personal development.

References

Барань Є., Газдаг В. Словник філологічних термінів. Закарпатський угорський інститут ім. Ференца Ракоці ІІ., Берегове, 2024. 108 с.

Петрик Т. Фреймова структура концепту «Людина» у ченелінг-дискурсі Крайона. Вісник Львівського університету. Серія «Іноземні мови, 2012. Вип. 19. С. 37–41.

Ліщук Т. Д. Концепт «Людина» у працях вітчизняних лінгвістів. Актуальні проблеми філології та перекладознавства, 2014. Вип. 7. С. 97–103.

Гарбера І. В. Лінгвокультурний концепт «Людина». Репрезентація освітніх досягнень, мас-медіа та роль філології у сучасній системі наук / Під ред. В.Г. Каплак. Вінниця: Європейська наукова платформа, 2021. С. 5–15.

Серебрянська І. М. Концепт освіта в дискурсивних вимірах. 10.02.01 – українська мова. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора філологічних наук. Спеціальність 10.02.01 – українська мова. К., 2019. 36 с.

Вихрущ А.В. Інтегральне мислення: минуле і майбутнє. Розвиток професійної майстерності педагога в умовах нової соціокультурної реальності : збірник матеріалів VІІ Міжнародної науково-практичної конференції (м. Тернопіль, Україна, 10 – 11 жовтня 2024 року). Тернопіль : ФОП Осадца Ю.В, 2024. С. 76–77.

Вихрущ А.В. Комп’ютерний інтелект і … творчість. Studia methodologica, 2025. No. 59. С. 79–89.

Вихрущ, А. В. Штучний інтелект і самотність: особистісний вимір. Закарпатські філологічні студії, 2024. Вип. 37. С. 298–305.

Навольська Г.І. Силабус курсу Штучний інтелект на уроках іноземної/української мови. URL: https://tnpu.edu.ua/navchannya/sylabusy/PhD/014/SHI.pdf.

Професійна лінгводидактика в контексті особистісної парадигми : монографія. Том 1 / [Вихрущ А.В., Гаврищак І.І., Гнатишин С.І. та ін.] ; за ред. А.В. Вихруща, К.Л. Стефанишин. Тернопіль : ТНМУ, 2022. 282 с.

Семеног О.М., Ольховик М. В. Формування культури роботи майбутніх учителів української мови і літератури з інтернет-текстом. Слобожанський науковий вісник. Серія: Філологія, 2024. Випуск 5. С. 54–61.

Надутенко М., Надутенко М., Семеног О. ІКТ у викладанні філологічних дисциплін. Волинь філологічна: текст і контекст. 2022. С. 7–26.

Sysoieva S. Creativity and artificial intelligence: human priorities and technological possibilities of the artificial intelligence. Education: Modern Discourses, 2024. № 7. S. 26–32.

Антонова О.Є. Розробка технології навчання майбутніх вчителів базових педагогічних понять. Проблеми освіти: Наук.-метод.зб. К.: ІЗМН, 1996. Вип. 6. С. 135–143.

Антонова О.Є. Історичний аспект становлення системи базових педагогічних знань у психолого-педагогічній та філософській літературі ХVIII – XIX століть. Вісник Житомирського державного університету. 1999. № 3. С. 54–58.

Антонова О.Є. Базові знання з педагогіки: становлення, розвиток, технологія формування: Монографія: Вид. 2-ге, допов. Житомир: Житомир. держ. ун-т, 2004. 276 с.

Вихрущ А. В.,Руденко М. І., Драч І. Д. Концепт «здоров’я» в сучасній науці. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені І. Франка. Дрогобич, 2020. Випуск 29. Т.1. C. 55–63.

Академічний тлумачний словник. URL:https://sum.in.ua/s/ljudyna.

Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії імені Г. С. Сковороди; [редкол.: В. І. Шинкарук (голова) та ін.]. Київ: Абрис, 2002. 742 с.

Великий тлумачний словник сучасної української мови / Уклад. і голов. ред. В.Т. Бусел. Київ, Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.

Куньч З.Й. Універсальний словник української мови. Тернопіль; Навчальна книга Богдан, 2007. 848 с.

Новий словник іншомовних слів: близько 40 000 сл. І словосполучень / Л.І Шевченко, О.І. Ніка, О.І. Хом»як, А.А. Дем;янюк; За ред. Л.І. Шевченко. К.: АРІЙ, 2008. 672 с.

Гриценко П. Ю., Руснак Н. О., Руснак Ю. М., Струк І. М. Г-858 Етнолінгвістика: українська мова: навч. посіб. / П. Ю. Гриценко, Н. О. Руснак, Ю. М. Руснак, І. М. Струк. Чернівці : Чернівец. нац. ун-т ім. Ю. Федьковича, 2022. 432 с.

Banach Cz. Człowiek we współczesnej reflleksji humanistycznej. Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa: Żak, 2003. T.1. S. 591–597.

Published

2025-11-03

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY