МОВНІ ЗАСОБИ ПОЗНАЧЕННЯ ПРОСТОРУ В ПОЕТИЧНІЙ МОВІ В. ГОЛОБОРОДЬКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/philspu/2023.2.2Ключові слова:
простір, поетика, лінгостиль, локус, семантика, топос, знак-символ, макропростір, мікропростір, іменник, прикметник, прислівники,номен, мовні засоби, хронотопАнотація
У статті проаналізовано мовні засоби позначення простору в поетичній мові В. Голобородька. Досліджено, що художній простір як складник поетикальної системи митця дає уявлення про визначальні константи його світосприйняття, які знаходять мовне вираження на образному рівні його поезії. З’ясувано ключові ознаки лінгвостилю поета, охарактеризувано мовні засоби репрезентації художнього простору у поетичному континуумі В. Голобородька, описано засоби мовно-образної поетизації сільського та міського простору в творчості поета. Доведено, що індивідуально-авторська манера письменника є автентичним, непідробним, оригінальним явищем в історії української мовно-поетичної думки, тому потребує докладних різновекторних студій. У мовотворенні художника засвідчені нові грані словесно-образного кодування ідеї, нові образи і нові знаки-символи, засновані на канонах традиційної культури.
Посилання
Бачишина О. Б. Семантика часу і простору: особливості, стан та проблеми дослідження в українському мовознавстві. Наукові праці. Філологія. Мовознавство. Випуск 209. Том 22. С. 6-11.
Беценко Т. Мовно-образні ознаки поетичного дискурсу Василя Голобородька. Лінгвістика. Випуск ХXХІІ. С. 121-126.
Беценко Т. П. Поетичний мовосвіт Василя Голобородька: прикмети ідіостилю. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2017. № 31. том 1. 5 с.
Бойчук Б. «Летюче віконце» Василя Голобородька. Сучасність. 1971. № 6. С. 32-37.
Боклах Д. Ю. Дефініції і взаємозв’язок категорій топосу, хронотопу, локусів міста та їх предметна реалізація у міському тексті художнього твору. Наукові записки ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2018. вип. 1(87). С. 3-25.
Великий тлумачний словник сучасної української мови. Уклад. і голов. ред. В. Т. Бусел. Київ: Ірпінь: ВТФ «Перун», 2009. 1736 с.
Вихованець Р. І. Граматика української мови. Синтаксис. Київ: Либідь, 1993. 368 c.
Вінграновський М. Вільний вірш поета. Українське слово. Хрестоматія української літератури та літературної критики ХХ ст. Книга третя. Київ: Рось, 1994. С. 534-535.
Голобородько В. І. Ікар на метеликових крилах: Вірші. Київ: Молодь, 1990. 160 с.
Голобородько В. І. Ми йдемо: вибр. вірші; вступ. ст. М. М. Сулими. Київ – Рівне: Планета-друк, 2005. 1056 с.
Голобородько В. Летюче віконце: вибрані поезії. Вст. ст. І. Дзюби. Київ. Видавництво «Український письменник». 2005. 463 с.
Голобородько В. Яблуко добрих вістей. Львів: А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА, 2019. 352 с.
Неживий О. Поетичний храм Василя Голобородька. Літературна Україна. 2002. С 6.
Пасік Н.М. Метафоричне мовомислення Василя Голобородька. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Серія «Філологічні науки». Ніжин, 2012. С. 51-54.
Пастух Тарас. Естетичне новаторство Василя Голобородька. Studia Methodologica. Філософія. Філологія. 2006. Випуск 18. С. 108-113.
Степанова А. Місто на межах: естетичні грані образу в літературі перехідних епох. URL: http://www.nbug.gov.ua/portal/Soc_Gum/Apsf_lil/2009_22/stepanova.pdf
Шленьова М. Г. Мовний образ міста у поезії Василя Голобородька. Філологічні науки. Харків. 2013. С. 243-246.