METHODOLOGICAL ASPECTS OF THE PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE PRIMARY SCHOOL TEACHERS FOR THE IMPLEMENTATION OF THE LANGUAGE AND LITERATURE EDUCATIONAL FIELD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.10.16

Keywords:

professional training, methodological training, future primary school teachers, language and literature educational field, higher education institutions, war, national identity, civic position, psychological and pedagogical support, educational challenges

Abstract

The article outlines the opportunities and challenges of professional training of future primary school teachers for the implementation of the language and literature education sector. It is found that training in war conditions has become a challenge for all participants in the educational process and a real test for higher education institutions, which allow young people to gain not only knowledge, but alsonot to lose the sense of belonging to the Ukrainian community.The educational and professional program “Primary Education” of the Vasyl Stefanyk Precarpathian National University is analyzed, in particular, the content of the educational components “Modern Ukrainian Language with Practicum”, “Methodology of Teaching the Ukrainian Language”, “Children's Literature and Methods of Teaching Literary Reading”, which contribute to the formation of speech, methodological, reading and informational competencies of future teachers. Attention is focused on the need to integrate innovative teaching methods – case method, project learning, storytelling, interdisciplinary classes, educational quests.It is concluded that modern methodological training should be comprehensive, adaptive and patriotically oriented, and further research should focus on developing practical methodological recommendations and training programs for teachers of higher education institutions to improve the content of professional training of future primary school teachers for the implementation of the languageand literature educational field.

References

Семеног О., Дятленко Т.І., Калинич О.В. Підготовка майбутніх учителів української мови і літератури до навчання учнів у НУШ. Слобожанський науковий вісник. Серія «Філологія». № 4, 2023. С. 90−97. URL: https://journals.spu.sumy.ua/index.php/philology/article/view/197/182 (дата звернення 15.06.2025).

Про затвердження професійного стандарту за професіями «Вчитель початкових класів закладу загальної середньої освіти», «Вчитель закладу загальної середньої освіти», «Вчитель з початкової освіти (з дипломом молодшого спеціаліста)». URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/ %20v2736915-20#Text (дата звернення 5.04.2025).

Цюняк О.П. Професійна підготовка майбутніх магістрів початкової освіти до інноваційної діяльності: теоретичні і методичні засади: Монографія. 2020. Івано-Франківськ, Кушнір Г.М. 303 с.

Концепція «Нова українська школа. 2016. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/ nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення 15.06.2025).

Столяр З.В. Особливості фахової підготовки майбутніх педагогів до реалізації мовно-літературної освітньої галузі в початковій школі. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія», № 9(77), 2020. С. 311−314. URL: https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/2955/2716є (дата звернення 10.06.2025).

Освітньо-професійна програма «Початкова освіта» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти. 2024. URL: https://nmv.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/118/2024/12/013-op-pochatkova-osvita-bac-1-2024.pdf (дата звернення 4.06.2025).

Силабус освітнього компонента «Сучасна українська мова з практикумом». URL: https://kpo.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/174/ 2025/01/ok13-suchasna-ukrainska-mova-z-praktykumom.pdf (дата звернення 4.06.2025).

Силабус освітнього компонента «Методика навчання української мови». URL: https://kpo.pnu.edu.ua/ wp-content/uploads/sites/174/2025/01/ok24-metodyka-navchannia-ukrainskoi-movy.pdf (дата звернення 12.06.2025).

Силабус освітнього компонента «Дитяча література та методика навчання літературного читання». URL: https://kpo.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/174/2025/01/ok25-dytiacha-literatura-ta-metodyka-navchannia-literaturnoho-chytannia.pdf (дата звернення 12.06.2025).

Published

2025-08-26

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY