FORMATION OF ACADEMIC ELOQUENCE IN THE PROCESS OF LANGUAGE LEARNING AT HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS UNDER DISTANCE LEARNING CONDITIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.11.27

Keywords:

academic eloquence, distance learning, digitalization, rhetoric, interactive platforms, multimedia tools, language, communication

Abstract

The article analyzes the specific features of forming academic eloquence among university students during the study of Ukrainian and foreign languages in the context of digitalization and distance learning. The need to adapt classical rhetorical strategies to new forms of communication prompted by the use of digital platforms, video communication, and interactive tools is substantiated. It is noted that distance learning using such technologies requires both instructors and students to demonstrate clear, logical, structured, and concise speech aligned with the norms of academic discourse. The importance of nonverbal and paraverbal communication means is emphasized, particularly intonation, speech tempo, pauses, facial expressions, and eye contact during video conferencing. It is argued that these elements contribute to building trust and effective interaction between students and instructors, improving comprehension and engagement. The interdisciplinary nature of academic eloquence is highlighted, integrating pedagogy, psychology, and information technology. The significance of cultural, ethical, and aesthetic aspects of communication is also emphasized. The relevance of developing intercultural communication skills in foreign language classes is demonstrated, as this represents an essential component of modern rhetoric in digital formats. Attention is paid to the need for inclusivity, academic correctness, and adaptability in online communication.It is also noted that the use of digital tools such as presentations, infographics, and video recordings contributes to the development of rhetorical mastery among all participants in the educational process.Furthermore, the necessity of adapting rhetorical strategies to the realities of distance learning is underlined, along with the need for instructors to improve their digital skills and apply innovative methods for effective communication in the online space. The use of interactive and multimedia tools in language learning allows students to better comprehend material and develop rhetorical competence.

References

Толочко С. В., Хомич В. І. Основи культури мовлення й академічної риторики : підручник. Київ : Компринт, 2025. 332 с.

Толочко С. В., Хомич В. І. Академічне красномовство : навчальний посібник. Ніжин : ПП Лисенко М. М., 2022. 300 с.

Ткаченко Л. П. Традиції українського академічного красномовства. Збірник наукових праць Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди «Теорія і методика навчання: проблеми та пошуки». Харків : ХНПУ, 2018. Вип. 14. С. 141–147.

Герман В. В. Основні риси академічного красномовства вчителя. Актуальні проблеми в системі освіти: заклад загальної середньої освіти – доуніверситетська підготовка – заклад вищої освіти : матеріали V Всеукраїнської науково-практичної конференції, 18 квітня 2019 року, м. Київ / МОН України, Національний авіаційний університет, Навчально-науковий інститут інноваційних освітніх технологій. Київ, 2019. С. 54–58.

Литвин О. Г. Формування мовної культури і риторичної майстерності здобувачів технічних закладів вищої освіти. Закарпатські філологічні студії. 2023. Вип. 30. С. 43–47.

Качак Т. Б., Круль Л. М., Литвин Н. Б. Лекція як основний жанр академічної риторики: порівняння класичної та сучасної моделей. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Сер.5 : Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2022. Вип. 88. С. 90–95.

Волошук В. І. Онлайн-лекція як новий піджанр академічної риторики. Вчені записки ТНУ імені В. І. Вернадського. Серія : Філологія. Журналістика. 2023. Том 34(73) № 2, ч. 1. С. 140–144.

Будянський Д. В., Друшляк М. Г., Семеніхіна О. В., Харченко І. В., Горбачук В. О., Чашечникова О. С. Типологія електронних ресурсів у формуванні риторичної культури фахівця. Інформаційні технології і засоби навчання. 2021. № 81(1). С. 82–96.

Степура А. WOW-виступ по-українськи. Ноу-хау сучасного оратора. Дніпро : Моноліт, 2018. 304 с.

Published

2025-11-03

Issue

Section

SECTION 3 METHODOLOGY