РЕГУЛЮВАННЯ ВИКОРИСТАННЯ ГЕНЕРАТИВНОГО ШІ ЗДОБУВАЧАМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ: ЄВРОПЕЙСЬКИЙ І УКРАЇНСЬКИЙ ДОСВІД

Автор(и)

  • Оксана Олегівна Туришева Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-3168-5722
  • Ольга Володимирівна Дзикович Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» https://orcid.org/0000-0002-6740-8591

DOI:

https://doi.org/10.32782/philspu/2025.11.29

Ключові слова:

генеративний штучний інтелект, політика регулювання, заклади вищої освіти, здобувачі вищої освіти, дозволи, заборони, відповідальність

Анотація

У статті проаналізовано політики регулювання використання генеративного ШІ здобувачами вищої освіти в українських і європейських університетах. В умовах стрімкої інтеграції ШІ в освітній процес зміст статті сфокусовано на дозволах, заборонах та відповідальності, визначених у відповідних нормативних документах університетів. Особливу увагу приділено тому, як саме ШІ може використовуватися здобувачами в освітньому процесі, які ризики визначають політики та які заходи передбачено в разі недотримання встановлених вимог. Порівняльний аналіз політик провідних університетів дозволив окреслити як спільні, так і відмінні риси в питанні регулювання використання ШІ. Серед спільних рис: безумовна пріоритетність академічної доброчесності, визнання необхідності прозорого використання ШІ, відповідальність здобувачів в контексті використання ШІ, а також трактування ШІ як допоміжного інструмента в навчанні. Питання конфіденційності даних, авторського права, захисту персональних даних також є наскрізними темами більшості політик. До ключових відмінностей зараховано різний ступінь деталізації дисциплінарних заходів, а також різний рівень інституційного забезпечення ШІ-сервісів та підходи до формулювання заборон. Авторки підкреслюють важливість балансування між гнучкістю політик і необхідністю чіткого регламентування взаємодії здобувачів із ШІ, а також наголошують на необхідності постійного перегляду таких політик. Переважна більшість проаналізованих політик зосереджуються не стільки на реактивному контролі, скільки на проактивних стратегіях, які дозволяють перейти від простого контролю до його стратегічної інтеграції як трансформаційного освітнього активу. Цей стратегічний зсув є вкрай важливим для університетів, які хочуть залишатися конкурентоспроможними у світі, керованому штучним інтелектом.

Посилання

Рекомендації щодо відповідального впровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах вищої освіти. 2025. 56 с. Офіційний вебсайт Міністерства освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/news/2025/04/24/shi-v-zakladakh-vyshchoi-osvity-24-04-2025.pdf

Щедріна М., Драч І. Рекомендації закладам вищої освіти щодо впровадження штучного інтелекту в освітній процес. Науковий вісник Вінницької академії безперервної освіти. Серія «Педагогіка. Психологія». Вінниця: Кому- нальний заклад вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти», 2024. Вип. 5. С. 203–214.

Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І., Базелюк О., Базелюк Н., Слободянюк О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. International Scientific Journal of Universities and Leadership. 2023. Вип. 15. С. 66–82.

Котун К. Політика безпечного застосування штучного інтелекту в університетах Скандинавських країн // Кібербезпека в транскордонному співробітництві. Міжнародна науково-практична конференція Берегове, 15–16 жовтня 2024 р. : тези доп. Берегове, Закарпатський угорський інститут імені Ференца Ракоці II, 2024. С. 146–147.

Policy framework and guidelines on GenAI in education. University of Amsterdam. 17 p. Офіційний вебсайт Університету Амстердама. URL: https://www.uva.nl/binaries/content/assets/uva/nl/over-de-uva/over-de-uva/beleid-en-financien/onderwijs/beleidskader_genai_eng_040625.pdf

Informe y Recomendaciones sobre el Uso de IA Generativa. Universidad Complutense de Madrid, 2023. 21 p. Офіційний вебсайт Мадридського університету Комплутенсе. URL: https://ssii.ucm.es/file/informe-general-ia-generativa-uc

TUM KI Strategie. München, 2024. 31 S. Офіційний вебсайт Технічного університету Мюнхена URL: https://mediatum.ub.tum.de/doc/1766631/1766631.pdf

AI in studies and teaching. Universität Wien. Офіційний вебсайт Віденського університету. URL: https://studieren.univie.ac.at/en/studying-exams/ai-in-studies-and-teaching/

Use of generative AI tools to support learning. University of Oxford. Офіційний вебсайт Оксфордського університету. URL: https://www.ox.ac.uk/students/academic/guidance/skills/ai-study

Generative AI in Teaching and Learning. ETH Zürich. Офіційний вебсайт Швейцарської вищої технічної школи Цюриха. URL: https://ethz.ch/en/the-eth-zurich/education/ai-in-education.html

Політика використання штучного інтелекту для академічної діяльності в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Киів, 2023. 23 с. Офіційний вебсайт КПІ ім. Ігоря Сікорського. URL: https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/polityka-vykorystannia-shtuchnogo-intelektu_2023.pdf

Політика використання штучного інтелекту в Дніпровському національному університеті імені Олеся Гончара. Дніпро, 2025. 12 с. Офіційний вебсайт ДНУ ім. Олеся Гончара. URL: https://www.dnu.dp.ua/docs/osvitnya/N106_14_04_25_Polityka_Shtuchnyi_intelekt.pdf

Політика використання штучного інтелекту в академічній діяльності ХНЕУ ім. С. Кузнеця. Харків, 2025. 6 с. Офіційний вебсайт ХНЕУ ім. С. Кузнеця. URL: https://hneu.edu.ua/content/documents/158/15768/Attaches/politika-vikoristannya-shi-v-hneu.pdf

Співаковський О. та ін. Загальні політики використання штучного інтелекту в навчанні, викладанні й дослідженнях у Херсонському державному університеті. Івано-Франківськ, 2023. 18 с. Офіційний вебсайт ХДУ. URL: https://www.kspu.edu/FileDownload.ashx?id=00653012-555c-46b2-bb64-05ba9bf26773

Стратегія використання штучного інтелекту в Національному аерокосмічному університеті «Харківський авіаційний інститут». Харків, 2025. 21 с. Офіційний вебсайт ХАІ. URL: https://khai.edu/assets/files/polozhennya/strategiya-shi-s.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-03