PRINCIPLES OF DEVELOPMENT AND FORMATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE IN PSYCHOLOGY STUDENTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.1

Keywords:

emotional intelligence, future psychologists, emotional competence, interpersonal interaction, educational process, integrated educational program

Abstract

The article is devoted to the study of the development of emotional intelligence (EI) in future psychologists as an important factor in their professional competence. It is determined that the modern system of training specialists in the field of psychology is mainly focused on the acquisition of theoretical knowledge and professional skills, but insufficient attention is paid to the formation of emotional competence. Insufficient development of emotional intelligence can lead to difficulties in working with clients, a decrease in the quality of psychological counseling and an increase in the risk of professional burnout.The basic concepts of emotional intelligence and its importance for the professional activity of a psychologist are considered. It is emphasized that EI is an important factor that ensures the development of such key skills as emotional self-regulation, empathy, stress resistance, effective interpersonal interaction and informed decision-making in professional activities. A high level of EI correlates with students’ academic performance, their ability to self-reflect and effectively adapt to future work.The article substantiates the need to integrate a special training course on the development of emotional intelligence into the system of professional training of psychologists. It is proved that traditional teaching methods do not always contribute to the formation of emotional competence, so it is advisable to introduce a comprehensive educational program that combines academic training with practical training programs, group discussions and emotionally oriented teaching methods.The proposed model for the development of EI in future psychologists includes four key stages: cognitive-analytical (formation of basic knowledge about emotional intelligence), reflective (awareness of one’s own emotions and their impact on behavior), practical- interactive (mastering techniques for developing emotional intelligence) and professionally oriented (application of skills in real-life psychological practice). This approach allows students not only to gain the necessary knowledge but also to use it effectively in their future professional activities.The results of the study can be used to develop specialized curricula in higher education institutions, improve methods of professional training of psychologists, as well as to create psychological and pedagogical measures aimed at developing students’ emotional competence.

References

Бреус Ю. В. Емоційний інтелект як чинник професійного становлення майбутніх фахівців соціономічних професій у вищих навчальних закладах : автореф. дис. … канд. психол. наук : 19.00.07. Київ, 2015. 20 с. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/9213/1/Breus_avtoreferat_NDL_KL.pdf

Зарицька В. В. Необхідність розвитку емоційного інтелекту особистості в процесі її підготовки до професійної діяльності. Вісник Одеського національного університету. «Психологія». 2010. Вип. 16. Т. 15. С. 13–24.

Кошонько Г. А. Розвиток емоційного інтелекту студентів-психологів. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Педагогічні та психологічні науки. 2013. № 4. С. 341–350. URL : http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnapv_ppn_2013_4_36.

Лящ О. П. Особливості взаємозв‘язку емоційного інтелекту та міжособистісної взаємодії юнаків. Наукові записки. Національного університету «Острозька академія». «Психологія». Острог : Видавництво національного університету «Острозька академія». 2016. Вип. 4. С. 148–161. URL : https://eprints.oa.edu.ua/id/eprint/7516/1/16.pdf

Мороз Л. І., Кобинець О. В. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх психологів. Вісник Національного університету оборони України. 2023. № 4 (74). С. 87–95. URL : http://visnyk.nuou.org.ua/article/view/279907/276313

Носенко Е. Л. Емоційний інтелект як форма прояву важливої складової особистісного потенціалу – рефлексивної самосвідомості. Вісник Дніпропетровського національного університету. Серія: Педагогіка і психологія. 2012. Вип. 18. Т. 20, No9/1. С. 116–123.

Шпак М. М. Функціональні особливості емоційного інтелекту. URL : https://www.psytir.org.ua/upload/journals/ 2.3/authors/2016/Shpak_Marija_Myroslavivna_Funkcionalni_osoblyvosti_emocijnogo_intelektu_osobystosti.pdf

Bar-On R. The Bar-On model of emotional-social intelligence (ESI). Psicothema. 2006. Vol. 18. Р. 13–25. URL : https://www.psicothema.com/pdf/3271.pdf

Goleman D. Emotional intelligence. New York : Bantam Books, 1995. 352 р.

Mayer J. D., Salovey P. What is emotional intelligence? Emotional development and EI: Educational implications / P. Salovey, D. Sluyter (eds.). New York : Basic Books, 1997. P. 3–34

Published

2025-04-29