GROUP ART THERAPY IN OVERCOMING AGGRESSIVE BEHAVIOR IN ADOLESCENTS: SOCIO-PSYCHOLOGICAL MECHANISMS OF INFLUENCE
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.14Keywords:
art therapy, group therapy, aggressive behavior, socio-psychological correction, emotional regulationAbstract
The article considers group art therapy as an effective method of psychocorrection of aggressive behavior of adolescents, based on the use of non-verbal self-expression to transform destructive emotions. The main mechanisms of the influence of art therapy on emotional regulation, reducing the level of aggression, developing social skills and adapting the individual to interpersonal relationships are determined. The key stages of the therapeutic process are analyzed, in particular, the formation of a safe space, stimulating emotional expression, reflective understanding of one's own experiences and integrating new experience into everyday behavior. Special attention is paid to the role of group dynamics in the therapeutic process, which contributes to the formation of trust, the development of empathy, reducing the level of social tension and awareness of one's own emotional state. Group art therapy allows adolescents not only to express aggressive impulses through creativity, but also to rethink their destructive reactions, replacing them with constructive interaction strategies. The use of such methods as drawing, collage and theater helps to process internal conflicts, reduce anxiety and tension, and develop alternative ways of communication. Artistic and creative activity in the structure of therapy contributes to a deeper awareness of one's own emotional states, which allows for the formation of more adaptive ways of responding and the development of self-regulation skills. The features of the socio-psychological impact of group art therapy on individuals with aggressive behavioral tendencies are studied, in particular its ability to model socially acceptable behavioral patterns and create a positive experience of cooperation. The importance of metaphorical images and symbolic forms of expression for rethinking conflict situations and the formation of alternative response strategies is emphasized.
References
Мазоха І. С. Агресивність як чинник конфліктної поведінки особистості. Наука і освіта : наук.-практ. журнал. 2016. № 9. С. 99–104.
Сергеєва К.В. Профілактика агресивної поведінки підлітків у центрах соціально-психологічної реабілітації : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05. Київ, 2016. 20 с.
Подкоритова Л. О., Гоя О. В. Подолання агресивної поведінки підлітків засобами арт-терапії: емпіричне дослідження. Теорія і практика сучасної психології, 2019. № 6, т. 2. С. 105–111.
Павелків В.Р. Аналіз специфіки стосунків підлітків з агресивною поведінкою з однолітками. Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України / за ред. С.Д. Максименка. Київ : Главник, 2019. Вип. 26. С. 273-282.
Сеага С. Зміст і особливості підліткової агресії та характеристика причин її розвитку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. № 78. С. 125-129.
Концепція впровадження арт-терапії в дитячі лікарні //Вознесенська О.Л., Гундертайло Ю.Д., Лату- ненко Ю.Є., Немежанська О.А., Осадчук Л.А., Плетка О.Т., Скнар О.М., Яценя А.А. / За заг. ред. Вознесенської О.Л., Скнар О.М. К.: Міленіум, 2007. 80 с.
Теорія і практика арт-терапії : навчально-методичний комплекс / уклад. І.В. Бабій. Умань, Алмі. 2014. 75 с.
Тропина Л.Б. Психолого-педагогічна корекція агресивної поведінки старших підлітків. Концепт. 2020. Вип. 8. С. 15–22.
Волинська О.О. Проблема агресивної поведінки підлітків: фактори та механізми соціалізації. Вісник Національного університету «Юридична академія України імені Ярослава Мудрого». 2016. № 3 (30). С. 117–131.