ОСОБЛИВОСТІ ПСИХОЛОГІЧНОЇ КОРЕКЦІЇ ЕМОЦІЙНИХ СТАНІВ МОЛОДІ З ОСОБЛИВИМИ ПОТРЕБАМИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.2.9

Ключові слова:

емоційні стани, молодь з особливими потребами, психологічна корекція, арттерапія

Анотація

У процесі взаємодії із молоддю з особливими потребами було висунуто гіпотезу про те, що емоційні стані цієї групи населення потребують психологічної корекції. З метою здійснення відповідної якісної роботи була проведена психологічна діагностика за: 1) опитувальником Спілберга-Ханіна – для оцінки ситуативної та особистісної тривожності досліджуваних; 2) особистісним опитувальником Айзенка – для визначення рівня нейротизму; 3) методикою діагностики оперативної оцінки самопочуття, активності й настрою (САН). Отримані результати підтвердили нашу гіпотезу, що досліджені молоді люди з особливими потребами є досить тривожні, невротичні, мають тенденцію до пониженого настрою, активності і самопочуття. Відповідно, була розроблена та апробована програма психологічної корекції емоційних станів молоді з особливими потребами. Провідним методом у ній постала арттерапія, як один з найбільш ефективних у роботі з людьми з особливими потребами. Повторна діагностика дослідженої вибірки молодих людей з особливими потребами після їхнього залучення до психологічної корекції і перевірка отриманих показників за допомогою математико-статистичних методів (G-критерій знаків і парний критерій Т-Вілкоксона) засвідчила позитивну динаміку емоційних станів досліджених. У статті подано порівняльні результати емпіричного дослідження емоційних станів молоді з особливими потребами та короткий опис (анотація) апробованої програми психологічної корекції емоційних станів молоді з особливими потребами. Провідний метод роботи – арттерапія та її види (образотворча терапія, фототерапія, бібліотерапія, кінотерапія, музикотерапія, робота з піском, глиною тощо). Загальна кількість занять – 13 періодичністю 1 раз на тиждень. Форма психологічної корекції – групова. Програма може бути корисною для психологів, педагогів і соціальних працівників, які працюють із молоддю з особливими потребами.

Посилання

Енциклопедичний словник з арт-терапії / О. Л. Вознесенська, О. М. Скнар, О. А. Бреусенко-Кузнєцов, О. О. Деркач, Л. В. Мова та ін.; [за заг. наук. ред. О. Л. Вознесенської, О. М. Скнар]. Київ : Золоті ворота, 2017. 312 с.

Климчук В. О. Математичні методи у психології : навч. посібн. для студен. психол. спеціальностей. Київ : Освіта України, 2009. 288 с.

Ревть А. Арттерапія у соціально-реабілітаційній роботі з дітьми з особливими потребами. Молодь і ринок. 2019. №7 (174). С. 93–97.

Чала Ю. М., Шахрайчук А. М. Психодіагностика : навч. посібн. Харків : НТУ «ХПІ», 2018. 246 с.

Havrylkevych V., Podkorytova L., Danylchuk L., Romanovska L., Kravchyna T., Chovgan O. Psychological Correction of Parents' Attitude to Their Children with Special Educational Needs by Means of Art Therapy. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. Vol. 12. Issue 1. P. 154-171 | https://doi.org/10.18662/brain/12.1/176.

Afanasenko V., Komar T., Potapchuk N., Vasylenko O., Podkorytova L., Havrylkevych V. Socio-Psychological Features of Students with Special Educational Needs as a Cause of Conflicts in Inclusive Groups. BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. 2021. Vol. 12, Issue 2. P. 1-17. DOI 10.18662/brain/12.2/188

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30