ТЕОРЕТИЧНІ ЗАСАДИ ПРОБЛЕМИ ЗБЕРЕЖЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я ПЕДАГОГА У СУЧАСНИХ УМОВАХ

Автор(и)

  • Володимир Федорович Філіпов Гружчанський навчально-виховний комплекс «загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Дубов'язівської селищної ради Конотопського району Сумської області https://orcid.org/0009-0004-0753-2613

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2024.2.16

Ключові слова:

ментальність, ментальне здоров’я, психічне здоров’я, адаптаційний потенціал, стрес, резільєнтність, життєстійкість, копінг, персональні ресурси ментального здоров’я, психологічна стресостійкість

Анотація

У статті за допомогою комплексного методу здійснено теоретичний аналіз проблеми збереження ментального здоров’я педагога у період військового стану. Представлено аналіз таких понять, як: ментальне здоров’я, психічне здоров’я та їх складові. Ментальне здоров’я розглядається як невід’ємний компонент повноцінного життя сучасного педагога. Це поняття за сутністю досить об’ємне і поєднує у своїй структурі різноманітні аспекти теоретико-практичних досліджень у царині психологічного, психічного, соціально-особистісного здоров'я людини. Під час дослідження проблем та визначення шляхів збереження та підвищення ментального здоров'я педагогів, підкреслено актуальність визначення рівня сформованості та шляхи підвищення адаптаційного потенціалу і ресурсів особистості педагога з урахуванням специфіки професійної педагогічної діяльності та реальних життєвих умов. Виокремлено та схарактеризовано наступні форми адаптаційного потенціалу особистості педагога, які є актуальними у сьогоденні: життєстійкість, резільєнтність, копінг. Виходячи з зазначеної мети статті, що полягає у визначенні теоретичних та практичних аспектів проблеми збереження ментального здоров’я педагогів в умовах військового часу, було проведено емпіричне дослідження рівня позитивного ментального здоров’я за участі 54 студентів ІІ курсу Сумського державного педагогічного університету природничо-географічного факультету. Застосована методика надає можливість виміряти рівень позитивної спрямованості ментального здоров’я майбутнього педагога, що є дуже актуальним у ситуації військового стану, оскільки позитивно насичує життєву та професійну активність особистості. Це надає можливості, на відміну від так званого «негативного психічного здоров’я», не втрачати стресостійкість та реалізовувати соціальні взаємозв’язки з оточуючими. Виокремлено 3 рівні ментального здоров’я: низький, середній та високий. Отримані результати надають підстави стверджувати, що проблема збереження та підвищення ментального здоров’я є надто важливою та гострою серед майбутніх педагогів. Виходячи з результатів проведеного теоретичного аналізу та емпіричного дослідження, ми вбачаємо за доцільне на сучасному етапі військового стану здійснювати наступні напрями роботи: поширювати знання серед педагогів (також серед майбутніх педагогів) щодо різноманітних аспектів проблеми збереження ментального здоров'я; впливати на більш ґрунтовне усвідомлення необхідності постійної турботи щодо власного ментальнного здоров'я у сучасних педагогів; запропонувати методичний комплекс.ю що складається з практичних порад, вправ та технік, які спрямовані на підвищення ментального здоров’я педагога.

Посилання

Всеукраїнська програма ментального здоров’я «Ти як?» https://howareu.com/pro-prohramu#:~:text

Кіреєва З.О. Предиктори резильєнтності та оптимізму у осіб різного віку під час проживання пандемії SARS-СOV-2. Науковий вісник ХДУ. Серія Психологічні науки, 2022, № 1, с.5-10 DOI: https://doi.org/10.32999/ksu2312-3206/2022-1-1

Ментальне здоров’я: як подбати про себе? https://prozdorovia.in.ua/statti/mentalne-zdorov-ia/

Методики дослідження психічного здоров’я та благополуччя персоналу організацій : психологічний практикум. / Л. М. Карамушка, та ін. Київ : Інститут психології імені Г.С. Костюка НАПН України, 2023. 76 с.

Панок В.Г. Актуальні проблеми охорони психічного здоров’я українського народу в часи війни: питання теорії і методології. Вісник НАПН України, 2023, 5(2) с. 1-9. https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5218

Український психологічний хаб. https://www.psykholoh.com/post/

Чекстере О.Ю. Життєстійкість, резільєнтність і копінг стратегії як психологічні феномени, що сприяютьадаптивності особистості // Scientific method: reality and future trends of researching: collection of scientific papers «SCIENTIA» with Proceedings of the I International Scientific and Theoretical Conference, March 24, 2023. Zagreb, Republic of Croatia: European Scientific Platform. С.222-227.

Kelly, G. A. (1955a). The psychology of personal constructs (Vol. 1: A theory of personality). New York: W.W. Norton & Co.

Maddi, S. R. Hardiness: The courage to grow from stresses // The Journal of Positive Psychology. 2006. Vol. 1. P. 160-168. doi: 10.1080/17439760600619609

Weber. H. Belastungsverarbeitung. Z. fur Klinische Psychologic. 1992. Bd. 21. H. 1.Р. 17-27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-30