ОСОБЛИВОСТІ ПРОЯВІВ САМОІДЕНТИЧНОСТІ У ЮНАЦЬКОМУ ВІЦІ

Автор(и)

  • Наталія Олександрівна Єрмакова Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0001-6163-8313

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.6

Ключові слова:

самоідентичність, задоволеність життям, «життєва включеність», розчарованість у житті, смисло-життєві орієнтації, юнацького віку

Анотація

У статті розглядаються складові, чинники, показники вимірювання та рівні самоідентичності як психологічного фено- мену, що полягає в усвідомленні себе як унікальної особи зі стійкими характеристиками. Даний психологічний феномен спрямовує життєві шляхи та рішення, дає змогу людям усвідомлювати відмінності між собою і тими чи іншими соціальними групами, пояснює поведінкові особливості, включно з негативними формами соціальної поведінки щодо представників інших культур і національних груп. Подаються результати проведеного теоретико-емпіричного аналізу проблеми.Методами діагностики були стандартизовані методики: «Визначення психологічного та соціального віку особистості» С. Степанова, опитувальник «Задоволеність життям» Н. Мельникової, тест сенсожиттєвих орієнтацій (Дж. Крамбо, Л. Махолік, адаптація Д. Леонтьєва), опитувальник сенсожиттєвої кризи К. Карпінського.У ході проведеного емпіричного дослідження що лише деякі серед досліджених дівчат і юнаків сприймають і ставляться до свого віку відповідно до його хронологічних показників. Більшість дівчат відчувають себе молодшими, а більшість юнаків – старшими. Рівень задоволеності життям вище у дівчат, показник знаходиться в межах середнього рівня у більшості осіб обох статей. Серед дівчат вище середні показники за шкалою «життєва включеність». Дані значення показують, що вони відчувають насиченість та повноту життя, у них висока активність і бажання щось робити, вони відчувають задоволення та радість від життя. У юнаків даний показник дещо знижений.Виявлені під час дослідження тенденції вказують на важливість проведення своєчасної корекційної роботи зі студентами з метою оптимізації їх самоідентичності. Розробка ефективних психокорекційних стратегій є перспективним напрямком роботи у даному напрямку.

Посилання

Бубряк Т. Ю. Деякі аспекти дослідження проблеми самоідентичності. Проблеми сучасної психології. 2011. Вип. 12. С. 120-130. URL:

https://journals.uran.ua/index.php/2227-6246/article/view/161131/160308

Іваненко Б. Я-ідентичність особистості: статичні й динамічні аспекти. Вісник Львівського університету. Серія психологічні науки. 2020. Випуск 7. С. 53-61. URL: https://doi.org/10.30970/PS.2020.7.8

Перетятько Л. Г., Тесленко М.М. Професійна самоідентичність майбутніх психологів у закладах вищої освіти. Психологія і особистість. 2022. № 2 (22). C.139-151. URL: https://doi.org/10.33989/2226-4078.2022.2.265493

Тищенко Л. В. Самоідентичність особистості як загально-психологічна проблема. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія: Психологічні науки. 2013. Т. 2. Вип. 10. С. 299-303.URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdups_2013_2_10_59

Erikson E. H. Identity : Youth and Crisis. New York : W. W. Norton & Company, 1968. 336 p.

James W. The principles of psychology. N.Y., Cosimo classics, 2007. Vol. 2. 706 p.

Marcia J. E. Identity in adolescence. Handbook of adolescent psychology (ed. by J. Adelson). N.Y., John Wiley, 1980. P. 139-143.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29