ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА БАТЬКІВ ДІТЕЙ ІЗ РОЗЛАДАМИ АУТИСТИЧНОГО СПЕКТРУ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.10Ключові слова:
діти з розладами аутистичного спектру, дитина з аутизмом, аутизм, батьки дітей з розладами аутистичного спектра, батьки дітей з аутизмом, інклюзивно-ресурсний центр, корекційно-розвивальний, виховання дитини, психологічна допомогаАнотація
У статті розглядаються проблеми, з якими постійно стикаються сім’ї дітей з аутизмом, та пропонуються шляхи їхнього подолання. Розглянуто зв'язок між встановленням дитині діагнозу «розлад аутистичного спектра» та особливостями під час переживання стадій горя у батьків. До актуальних проблем, з якими постійно стикаються батьки дітей з аутизмом належать: повна відсутність інформації у соціуму стосовно розладу аутистичного спектру та особливостей його прояву, особливостей розвитку і поведінки дитини з аутизмом вдома та серед оточуючих; відсутність спеціалізованих державних закладів освіти для дітей з розладами аутистичного спектру; дефіцит медичних та корекційних фахівців; негативні та різкі зауваження близьких родичів, а особливо оточуючих, що не володіють інформацією, стосовно поведінки дитини з аутизмом; відсутність у батьків необхідної інформації щодо особливостей розвитку дитини, її реальних можливостей, а звідси й постійні страх і пролонгований стрес; відсутність психологічної допомоги батькам дітей із розладами аутистичного спектру в інклюзивно-ресурсних та корекційно-розвиваючих центрах; необхідність батьків у відпочинку з-за відсутності допомоги по догляду за дитиною з аутизмом; страх за майбутнє дитини; фінансові труднощі сім’ї, пов’язані з лікуванням, харчуванням, корекцією і розвитком дитини з розладом аутистичного спектра. Аналізуючи зарубіжні та вітчизняні дослідження, з’ясовано, що донедавна психологічній підтримці батьків приділялось недостатньо уваги, а допомога надавалась лише стосовно виховного та навчального процесу дитини, на зв’язок між психологічним здоров’ям батьків і якісним вихованням дитини майже не зверталось уваги; наголошується, що не тільки матері страждають від хвороби дитини, а й батьки важко переживають сімейну і соціальну ізоляцію. Обґрунтована необхідність надання психологічної допомоги батькам дітей з розладами аутистичного спектра як в системі інклюзивної освіти, так і поза нею.
Посилання
Карсканова С.В. Безумовне прийняття власної дитини батьками дітей з інвалідністю. Інновації в освіті: перспективи розвитку. 2021. С. 258-261.
Кротенко В. Взаємодія з батьками як складова ефективного психологічного супроводу дітей в умовах інклюзивної освіти. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови. 2017. № 1(13). С. 370-378.
Психолого-педагогічний супровід сім’ї у роботі психолого-медико-педагогічної консультації / за ред. А.Г. Обухівської. Київ, 2015. 66 с.
Bray L., Carter B., Sanders C., Blake L. & Keegan K. Parent-to-parent peer support for parents of children with a disability : а mixed method study. Patient Education and Counseling. 2017. Vol. 100. Iss. 8. P. 1537–1543. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pec.2017.03.004.
Goddard J.A., Lehr R. & Lapadat J.C. Parents of children with disabilities : telling a different story. Canadian Journal of Counselling. 2000. Vol. 34(4). P. 273–289. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ619276.pdf