ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ ТА ДЕВІАНТНОЇ ПОВЕДІНКИ ПІДЛІТКІВ В УМОВАХ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.11Ключові слова:
війна, підлітки, адаптація, посттравматичний стресовий розлад, девіантна поведінка, поведінкові стереотипи, психологічна допомогаАнотація
Вивчення поведінки підлітків в екстремальних ситуаціях війни, особливості їх адаптації та дезадаптації в умовах хронічного стресу та постійної загрози життю є важливими завдання сучасної вітчизняної науки та практики. Сенс девіантної поведінки полягає в діях або поведінці, які суперечать соціальним нормам або очікуванням. Соціальні норми – це неписані правила, які суспільство чи культура вважають прийнятними. Будь-яка поведінка, яка порушує соціальні норми або формальні закони, вважається девіантною. Ми стверджуємо, що в умовах війни підлітки зазнають як первинної, так і вторинної травматизації, які, у свою чергу, позначаються на поведінці підлітків, часто девіантній та екстремальній. За результатами емпіричного дослідження виявлено, що показники адаптації дівчат та хлопців загалом відповідають відносно успішній адаптації, тобто усі підлітки у переважній більшості потребують психологічних консультацій за конкретними запитами. Підлітки зазначали, що їх турбують проблеми розладів харчової поведінки, зокрема під час і після обстрілів та несуїцидальні самоушкодження як спосіб привернення до себе уваги та зниження рівня тривожності, зумовленою хронічною екстремальністю.Встановлено, що під час війни відбувається нормалізація ненормального, ми можемо стверджувати, що змушені адаптуватися до умов хронічної екстремальності, що складно робити за відсутності раніше сформованих патернів поведінки, тож девіантність, особливо у поведінці підлітків, може бути етапом адаптації до умов токсичного хронічного стресу, зумовленого війною. Виявлено, що нині є високий ризик не допомоги підліткам з так званою девіантною поведінкою, а їх стигматизація, не збільшення довіри, а посилення тоталітарного контролю. За таких умов актуальним стає вивчення ефективних методик надання психологічної допомоги підліткам під час війни.
Посилання
Barton-Crosby J. The nature and role of morality in situational action theory. European Journal of Criminology. 2022. Vol. 19(6). P. 1421-1437.
Cankardaş S. Control-focused behavior therapy resulted with decrease in the severity of PTSD, depression and pain level: A case study. Klinik Psikoloji Dergisi. 2020. Vol. 4(2). P. 151-158.
Colak M., Sireli O. Mediator role of cognitive distortions in the relationship between posttraumatic stress disorder symptoms and peritraumatic stress levels. Journal of Affective Disorders. 2025. Vol. 379 (1). P. 282-288
Hanimoglu E. Deviant Behavior in School Setting. Journal of Education and Training studies. 2018. Vol. 6(10). P. 133-141.
Mobbs M. C., Bonanno G. A. Beyond war and PTSD: The crucial role of transition stress in the lives of military veterans. Clinical psychology review. 2018. Vol. 59. P. 137-144.
Quigley M. “Perfectly good, normal, and right”: Eliot, Intimacy, and Abnormality. The TS Eliot Studies Annual. 2024. Vol. 6(1). P. 119-131. 7.Timory H. The Impact of Psychological Trauma on Deviant Behavior in Adolescents. Baharestan Scientific Research Quarterly Journal. 2025. P. 117-132.