ОСВІТНЬО-РОЗВИВАЛЬНА АКТИВНІСТЬ ЗДОБУВАЧІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ В УМОВАХ СОЦІАЛЬНИХ ОБМЕЖЕНЬ

Автор(и)

  • Олександр Джамільович Сафін Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0001-5745-8635
  • Юлія Олександрівна Тептюк Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини https://orcid.org/0000-0002-2918-112X

DOI:

https://doi.org/10.32782/psyspu/2025.1.22

Ключові слова:

освітньо-розвивальна активність; самоізоляція; соціальні обмеження; соціальна фрустрація; психічні стани особистості

Анотація

Проаналізовано відмінності у прояві та детермінації освітньо-розвивальної активності здобувачів у звичайній життєдіяльності та в умовах вимушеної соціальної ізоляції. Встановлено, що в умовах самоізоляції освітньо-розвивальна активність здобувачів є вищою, ніж у звичайній життєдіяльності. Загалом прояв освітньо-розвивальної активності у здобувачів зумовлений психоемоційними станами особистості.Емпіричне дослідження характеристик освітньо-розвивальної активності в умовах вимушеної самоізоляції дозволило виявити тенденцію до підвищення її вираженості у більшості здобувачів і визначити її детермінанти. За низького ступеня її прояву вони виявилися більш чутливими до змін умов навчання, ніж високоактивні однолітки; вирізнялися вираженими реакціями фрустрації на наслідки вимушених соціальних обмежень і заміщення активності іншими її видами у сфері сімейних стосунків і здоров’я; їхні особистісні ресурси загалом та залученість особистості до процесу життя є чинниками підвищення активності, а стани психічної активації, напруги та комфортності знижують її. У здобувачів із високою освітньо-розвивальною активністю до її детермінант за умов самоізоляції можна зарахувати особистісні ресурси, основним із яких є впевненість у підконтрольності подій, а також їхню спрямованість на реалізацію професійних устремлінь і задоволення інтересів у сфері відпочинку та захоплень. Загалом вираженість освітньо-розвивальної активності у здобувачів в умовах соціальних обмежень зумовлена двома взаємопов’язаними чинниками: активністю особистості, що визначається ступенем фрустрації на наслідки соціальних обмежень, залежить від здатності проявляти активність у сферах життєдіяльності або компенсувати її іншими формами активності та використовувати особистісні ресурси; психічними станами – емоційним тонусом, комфортністю, напруженістю та інтересами, які у сукупності визначають ступінь психічної активації особистості.

Посилання

Освіта України в умовах воєнного стану. Інноваційна та проєктна діяльність : Науково-методичний збірник / за загальною ред. С.М. Шкарлета. Київ-Чернівці «Букрек». 2022. 140 с.

Chouhan J., Banford Z., Munro K. What is it that we want to educate young people about?. Journal of International Scientific Publications : Educational Alternatives. 2017. Vol. 15. P. 354–370. URL:https://www.scientific-publications.net/en/article/1001590

Lateef R., Alaggia R., Collin-Vézina D. A scoping review on psychosocial consequences of pandemics on parents and children : Planning for today and the future. Children and Youth Services Review, 2021. Vol. 125. N.11. DOI:10.1016/j. childyouth.2021.106002

Lovrić R., Farčić N., Mikšić Š., Včev A. Studying During the COVID-19 Pandemic : A Qualitative Inductive Content Analysis of Nursing Students’ Perceptions and Experiences. Education Sciences, 2020. Vol. 10. N. 7. DOI:10.3390/ educsci10070188

Oksana Kravchenko, Oleksandr Safin, Yevhen Potapchuk, Svitlana Bobrynova, Dariia Karpova. Psycho-emotional state of school children in conditions of quarantine limitations and distance learning. Training, Education, and Learning Sciences. 2022. Vol. 59. P. 260–267. https://doi.org/10.54941/ahfe1002409

Safin O., Kravchenko O., Mishchenko M., Potapchuk Y. Peculiarities of Psychologists’ and Social Pedagogues’ Work in Terms of Quarantine. Lecture Notes in Networks and Systems. 2021. Vol. 267. P. 149–157. URL: https://www.scopus.com/authid/detail.uri?authorId=57226642112

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-29