МУЗИКА ПОКЛОНІННЯ ЯК МИСТЕЦЬКО-СОЦІОЛОГІЧНИЙ ФЕНОМЕН

Автор(и)

  • Тетяна Борисівна Булах Київська муніципальна академія естрадного та циркового мистецтв https://orcid.org/0000-0002-0954-8422

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2024.3.5

Ключові слова:

музика поклоніння, релігійні практики, мультимедійне богослужіння, соціокультурний феномен

Анотація

У статті розглядається феномен сучасної музики прославлення та поклоніння, що набуває дедалі більшого значення у контексті сучасних релігійних практик та займає одне з суттєвих секторів розвитку музичного мистецтва. Музика поклоніння проаналізована як соціокультурний та мистецький феномен, який виходить за межі традиційних релігійних форм і створює нові можливості для колективного та індивідуального вираження релігійних переживань. Виявлено, що сучасна музика поклоніння значною мірою формує досвід віруючих, використовуючи широкий спектр інструментальних та аудіовізуальних засобів, що надають богослужінню емоційної інтенсивності та естетичної виразності. Значну увагу приділено аналізу еволюції музичного супроводу в богослужіннях від простих вокальних форм до високоінтенсивних мультимедійних виступів, які включають складні звукові та візуальні ефекти. Акцентовано на тому, що сучасне поклоніння перестає бути лише звуковим явищем, перетворюючись на аудіовізуальний досвід. Візуальні проекції, які супроводжують тексти пісень і сцени з природними пейзажами, стають важливою складовою релігійної традиції, впливаючи на сприйняття сакрального та участь присутніх у богослужінні, що набуває значення соціальної події. У статті виявлено, що такі мультимедійні форми музичного поклоніння впливають не лише на естетичний досвід, але й на соціальну динаміку релігійної громади, формуючи нові очікування щодо ролі музики в релігійному житті. Підкреслено, що така музика часто викликає віруючих до активної взаємодії, створюючи атмосферу сакральної причетності. Разом з тим виявлено, що високий рівень професійного виконання може призводити до зниження участі віруючих у співі та загальному музичному процесі, що, своєю чергою, викликає виклики для традиційних церковних форм поклоніння. Акцентовано на необхідності критичного переосмислення сучасних форм музичного прославлення в контексті їхнього впливу на релігійні цінності та формування духовного досвіду. Поставлено питання про баланс між технологічною естетикою та сутністю сакрального в релігійних практиках, оскільки використання мультимедійних засобів та високоякісної музики може формувати нові типи релігійної соціалізації, що суттєво відрізняються від традиційних форм.

Посилання

Булах Т. Б. Прославлення як етос сучасних протестантських богослужінь. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2024. № 2. С. 215–219.

Червоноіваненко A. Музично-інструментальна культура в системі музичного етосу. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Музичне мистецтво, 2018. №2. C. 27–42.

Balkwill L-L, Thompson WB. 1999. A crosscultural investigation of emotion in music: psychophysical and cultural cues. Music Percept. 17, 43–64.

Monique M. Ingalls, Singing the Congregation: How Contemporary Worship Music Forms Evangelical Community. Oxford University Press, 2018.

Paul de Man. Genesis and Genealogy. Allegories of Reading. Yale University Press, 1979. 340 p.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-22