ОГЛЯД ХОРОВОЇ ТВОРЧОСТІ ПРОТЕСТАНТСЬКИХ ЦЕРКОВ БАПТИСТСЬКОЇ ДЕНОМІНАЦІЇ КИЇВЩИНИ МЕЖІ ХХ – ХХІ СТОЛІТЬ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2024.3.23Ключові слова:
протестантська богослужбова традиція, хоровий спів, сучасна українська протестантська хорова музика, нотні збірки, баптистська церква, регенти.Анотація
Стаття присвячена огляду хорової творчості протестантських (баптистських) церков Києва та Київщини межі ХХ – ХХІ століть. Мета роботи: висвітлити основні хорові богослужбові традиції баптистської церкви та окреслити шляхи їх трансформації. Наукова новизна полягає у ідентифікації протестантського (баптистського) хорового співу, як одного із проявів християнської богослужбової традиції. У вітчизняному музикознавстві вперше зроблено огляд диригентсько- хорової та композиторської освіти та зазначено її фундаторів у протестантських (баптистських) семінаріях Київщини. Актуальність проблеми. З різних причин українська протестантська музика дотепер маловідома не тільки широкому колу слухачів, а й фахівцям. За поодинокими випадками, вона майже не ідентифікується в спеціальних напрямах української музикознавчої наукової літератури серед інших традицій. Тому актуальність дослідження зумовлена важливістю синтетичного осмислення хорового співу протестантських церков Київщини обраного періоду та його унікального місця в історії розвитку хорового мистецтва. Висновки. Історико-політичні події, що склалися в Україні на початку 90-х років ХХ століття стали підґрунтям для активного розвитку хорового співу в баптистському середовищі. Можливості здобувати державну вищу музичну освіту, які стали доступними для протестантів в ці роки, дали церкві висококласних спеціалістів і можливість розвивати музичні факультети в Духовних семінаріях Київщини та професійно готувати регентів і співаків. Це, в свою чергу, вплинуло на професійний рівень та виконавську майстерність баптистських церковних хорів та дало змогу подолати кризу хорового співу, що виникла на початку 20-х років ХХІ століття, зберегти якість звучання, збагатити репертуар та технічні можливості виконавських колективів Київщини, які брали участь у великій кількості державних (концертних) та церковних (богослужбових) заходів.
Посилання
Спис О. Сучасна протестантська пісенно-музична творчість як форма служіння: проблеми і виклики. Релігія та соціум. 2011. Вип. 1(5). С. 160-166.
Петреску Я. Жанри духовної музики протестантських церков. Музичне мистецтво і культура. 2021. Вип. 32. Книга 1. С. 122-136.
Історія протестантизму в Україні : курс лекцій / В. Любащенко ; за ред. К. Шевченко. Львів : Просвіта, 1995. 349 с.
Євангельські християни-баптисти України: історія і сучасність / Всеукраїнський союз об’єднань євангельських християн-баптистів. Київ, 2012. 429 с.
Словник.ua : портал української мови та культури URL: https://slovnyk.ua/index.php?swrd=%D0%84%D0%92%D0%90%D0%9D%D0%93%D0%95%D0%9B%D0%86%D0%97%D0%90%D0%A6%D0%86%D0%AF (date of appeal 19.05.2024)
На ниві Божій. Євангельська нива. 2000. №2. С. 46-47.
Про відзначення в Україні 500-річчя Реформації : Указ Президента України від 26 серпня 2016 р. №357/2016 /Президент України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/3572016-20423 (date of appeal 19.05.2024)
Романенко О. Реформація і музика. URL: https://www.baptyst.com/reformatsiya-i-muzyka/ (date of appeal 23.05.24)
Personal interview-archive of the author. 2023.