КОНЦЕРТ ДЛЯ СКРИПКИ І ФОРТЕПІАНО В. КОСЕНКА В КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ РУКОПИСНОЇ СПАДЩИНИ МИТЦЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.1Ключові слова:
концертна і камерно-інструментальна творчість В. Косенка, авторські рукописиАнотація
Розглянуто Концерт для скрипки і фортепіано В. Косенка в аспекті жанрово-інтонаційних зв’язків з камерно-інструментальними творами житомирського періоду із залученням рукописних першоджерел. Визначено його камерно-інструментальну естетику. Охарактеризовано тип індивідуально-стильового мислення митця як екзистенційно-кордоцентричний. В контексті переосмислення В. Косенком сонатно-симфонічного циклу виявлено стилістичні риси безконфліктної драматургії поемного типу із структурними інваріантами сонати і сюїти. Драматургічну ідею охарактеризовано як внутрішній лірико-драматичний діалог. З’ясовано жанрово-інтонаційні і семантичні зв’язки Концерту з необароковою Сонатою для скрипки і фортепіано, а також з п’єсами «Мрії», «Експромт», які були вписані в структуру сонатного алегро як епізоди і визначили особливості драматургічної концепції Концерту. Акцентовано висновок щодо органічного втілення в Концерті жанрових маркерів камерно-інструментальної сонати. Визначено структурно-стилістичний інваріант Концерту як романтично-бароковий. Обґрунтовано висновок про суттєвий для В. Косенка напрямок переосмислення сонатності як ідеї і концепції з конститутивним значенням фрагменту і домінуванням камерного мислення в концертних формах. На підставі проведеного дослідження констатовано безперервність і цілісність процесу жанрово-інтонаційних трансформацій композиторського мислення В. Косенка як живої інтонаційної системи, що здатна до оновлювання і розширення своїх меж. Охарактеризовано дві оркестрові версії партитури Концерту, що відповідають камерній і симфонізованій моделі. Уточнено жанрову атрибуцію п’єс «Мрії» та «Експромт». Окреслено перспективи поновлення виконавської традиції. Спрогнозовано перспективні напрямки вивчення і систематизації біографічних матеріалів, епістолярію митця, віднайдення та ідентифікації оркестрових версій, створення зведеного каталогу фонографічних фондових матеріалів, вивчення виконавських концепцій тощо.
Посилання
Валеріан Довженко. Нотографія творчості В. Косенка. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Вип. 115, С. 191–203.
Віктор Косенко. Концерт a-moll для скрипки з фортепіано. op.6. 16 Арк. Автограф. Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В.Вернадського. Фонд 411, № 26.
Віктор Косенко. Концерт a-moll для скрипки з фортепіано. op.6. Редакція і оркестровка Г.І. Майбороди. Партитура. 45 Арк. Автограф. Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В.Вернадського. Фонд 411, № 27.
Віктор Косенко. Соната a-moll для скрипки і фортепіано. Оp. 18. Партитура. 19 Арк. Автограф. Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В.Вернадського. Фонд 411, № 55–56.
Віктор Косенко. Lento cantabile. Мрії для скрипки і фортепіано. Оp. 4 № 1. Партитура. 3 арк. Автограф. При- мітки. Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В.Вернадського. Фонд 411, № 59.
Віктор Косенко. Presto possibile. Експромт для скрипки і фортепіано. Оp. 4 № 3. Партитура. 5 арк. Автограф. Інститут рукопису Національної бібліотеки України імені В.Вернадського. Фонд 411, № 60.
Всеволод Скороход. Спогади про Віктора Степановича Косенка. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Вип. 115, С. 204–214.
Кіра Шамаєва. З архіву Віктора Косенка. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Вип. 115, С. 53–68.