КОНЦЕПТУАЛЬНА МУЗИКА У ТВОРЧОСТІ УКРАЇНСЬКОГО КОМПОЗИТОРА РОМАНА ГРИГОРІВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.3Ключові слова:
концептуальна музика, концептуальне мистецтво, Opera Aperta, Porto Franko, Nova Opera, ‘археологічна’ опера, структурний елементАнотація
Основною ціллю є насамперед огляд особливостей використання у творчості молодого українського композитора Романа Григорів (р.н. 1984) техніки концептуальної музики на прикладі деяких з його творів та ознайомлення з самим напрямом концептуальної музики, що відобразилося також у розкритті філософського та мистецького підґрунтя цього новітнього композиторського напряму. Результатами дослідження є зокрема аналіз твору «The Voice of Hell’s Arrow», створеного для струнного оркестру «Київська камерата» та уламків детонованої російської ракети БМ-27 «Ураган», який був детально досліджений за наступними параметрами аналізу: фактура, гармонія, семіотичні компоненти тематичного матеріалу, драматургічний розвиток, форма та деякі аспекти оркестрової техніки. В контексті техніки концептуальної музики були також розглянуті наступні твори композитора: ‘археологічна’ опера «CHORNOBYLDORF» та опера GAIA-24. Сформульовані основні визначення, дотичні напряму концептуальної музики, з урахуванням філософських та хронологічних контекстів досліджуваного явища. Наукова новизна полягає у виборі творів, які на момент створення статті ще не були дослідженими в аспекті напряму концептуальної музики у вимірі музикознавчо-наукової сфери. Важливим є звернення українського композитора Романа Гри-горів до техніки концептуальної музики є важливим кроком до інтеграції українського музичного контенту у світовий музикознавчий простір, а музичні приклади, увага яким приділена у статті, є також унікальними в плані обраної тематики, тому що вони безпосередньо стосуються актуальних подій війни в Україні і таким чином звертають на себе увагу і як приклади творів концептуального напряму національного значення, і як приклади творів світового значення, враховуючи вагомий вплив на світ цієї війни.
Посилання
Квітнева, Оксана. « Роман Григорів: ‘Все, що я робив у житті, це – опера.’ URL: https://postimpreza.org/talsk/roman-hryhoriv-vse-shcho-ia-robyv-v-zhytti-tse-opera.
Alberro, Alexander. Stimson, Blake. Conceptual Art: A Critical Anthology. Massachusetts Institute of Technology, 1999.
Ferraris, Maurizio. Manifesto del nuevo realismo. Gius, Laterza & Figli, prima edizione, 2012.
Flynt, Henry. Essay: Concept Art in: An Anthology of Chance Operations, edited by La Monte Young and Jackson Mac Low, second edition, New York: published from Heiner Friedrich 1970, o. S.
Kreidler, Johannes. Sätze über musikalische Konzeptkunst. Texte 2012-2018. 2018. Wolke Verlag, Hofheim 2018.
Lehmann, Harry. Die digitale Revolution der Musik: eine Musikphilosophie, in «Musikkonzepte», Mainz 2012.
Lehmann, Harry. «Konzeptmusik. Katalysator der gehaltstästhetischen Wende in der Neuen Musik», in: Neue Zeitschrift für Musik, 1/2014 in drei Teilen (S. 22-25,30-35, 40-43).
Lewitt, Sol. Paragraphs on Conceptual Art. New York, 1967.
Schneider, Urs Peter. Konzeptuelle Musik. Eine kommentierte Anthologie. Forschungsarbeit an der Hochschule der Künste Bern, 2004 und 2013. 2016.
Turner, Luke. The Metamodernist Manifesto. 2011. URL: http://www.metamodernism.org/
Voithofer, Monika. «DENKEN.HÖREN.DA CAPO.Konzeptuelle Musik im 20. und 21. Jahrhundert.» Franz Steiner Verlag, 2024.