КОНЦЕРТ «АNOMAL DANCES» ДЛЯ ЧВЕРТЬТОНОВОГО БАЯНА З ОРКЕСТРОМ ЮККА ТІЕНСУУ: СЕМАНТИЧНІ ТА ЖАНРОВО-СТИЛЬОВІ АСПЕКТИ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.6Ключові слова:
баянно-акордеонне мистецтво, жанр, стиль, інтерпретація, семантика, концерт, чвертьтоновий баянАнотація
Статтю присвячено розкриттю жанрових та мовно-стилістичних особливостей концерту «Anomal dances» для чверьтонового баяна з оркестром сучасного фінського композитора Юкка Тіенсуу, та висвітленню проблеми жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром загалом. Проаналізовано еволюцію зазначеної жанрової сфери, її актуальність та перспективи розвитку. Досліджено творчість Ю. Тіенсуу, його вклад у сучасне баянно-акордеонне мистецтво. Визначено характерні риси його композиторського стилю та напрями мистецької діяльності. Проаналізовано місце мікротонової музики та сучасних технік композиторського письма у творчості композитора. Здійснено комплексний композиційний та змістовий аналіз зазначеного твору. Виявлено наявність лінгвістичних алюзій, ремінісценцій, оксиморонів та оказіоналізмів у назві концерту та його частин. Розкрито взаємозв’язок програми твору з композиційними особливостями концерту. Досліджено жанрові аспекти зазначеної композиції, які представлені зокрема поєднанням домінантно-сольної та біцентричної форми взаємодії соліста та оркестру між собою, а також різноманітними типами солювання та ігровими структурами в концерті. Проаналізовано вплив жанрів сюїти та мініатюри на формотворення концерту «Anomal dances», який полягає у відсутності драматургічного конфлікту в композиції та відносній мініатюрності частин твору. Охарактеризовано роль естрадно-джазової стилістики, а також прояви комічного та видовищного, зокрема в ІІІ частині концерту. Досліджено імплементацію сучасних технік композиторського письма (зокрема сонорики та алеаторики), та специфічних виконавських прийомів (кластерів, pitch bending, glissando тощо). Виявлено характерні риси побудови сольних каденцій, та їх розташування в концерті. Розкрито місце елементів інструментального театру в концерті, зокрема в ІІІ частинні твору. У висновках підведено загальні підсумки дослідження. Визначено актуальність подальших наукових розвідок, присвячених висвітленню тенденцій розвитку жанру концерту для чвертьтонового баяна з оркестром та мікротонової музики в контемпоральному баянно-акордеонному мистецтві загалом.
Посилання
Біла К.С. Жанрово-стильова модель інструментального концерту та концепційні засади композиторської інтерпретації (на прикладі творів Л. М. Колодуба) : дис. … канд. мист. : 17.00.03. Київ, 2010. 204 с.
Булда М. В. Естрадно-джазова музика в акордеонно-баянному мистецтві України другої половини ХХ – початку ХХІ століття: композиторська творчість і виконавство : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Івано- Франківськ, 2007. 270 с.
Василенко О. Тенденції розвитку жанру концерту для баяна з оркестром у світовому музичному мистецтві кінця ХХ – початку ХХІ століть. Актуальні питання гуманітарних наук. 2023. Вип. № 65. Том 1. С. 62–69.
Василенко О. Особливості композиторського письма в концерті для баяна з оркестром «Spiriti» Ю. Тіенсуу. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : матер. міжнар. наук. конф. (м. Харків, 22–23 листопада 2023 р.). Харків, 2023. С. 147–148.
Ващенко О. В. Тенденції розвитку зарубіжного інструментального концерту кінця ХХ – першої чверті ХХІ століття. Аспекти історичного музикознавства. 2024. Вип. № ХXХV (35). С. 225–250.
Нижник А. О. Український баянний концерт: тенденції розвитку жанру : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2013. 18 с.
Скрипнік Л. М. Специфіка виявлення принципів діалогу та гри у скрипкових концертах ХХ століття : дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2009. 224 с.
Олексів Я. В. Рецепція жанрів сюїти і партити в українській баянній музиці другої половини ХХ століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03. Львів, 2011. 20 с.
Сташевський А. Я. Специфіка виражальних засобів в українській музиці для баяна (остання чверть ХХ – перше десятиріччя ХХІ ст.) : дис. … докт. мистецтвознавства : 17.00.03. Київ, 2013. 569 с.
Ader L. Introduction to Microtonal Music. Microtonal Music in Central and Eastern Europe. Historical Outlines and Current Practices. / Ed. by Leon Stefanija, Rūta Stanevičiūtė. Ljubljana, 2020. pp. 11–44.
Kujala V. Quarter tone accordion. Modern accordion perspectives. 2013. Issue № 1. pp. 19–21.
Kujala V. Biography, repertoire and videos. URL: https://velikujala.com/ (дата звернення: 30.10.2024).
Nieminen R. The universe within us – focus on the composer Jukka Tiensuu. Article. URL: https://fmq.fi/articles/focus-on-the-composer-jukka-tiensuu (дата звернення: 30.10.2024).
Tiensuu J. Biography and works. URL: https://tiensuu.fi/ (дата звернення: 30.10.2024).