ДИТЯЧА ОПЕРА: ЗАСІБ ЕСТЕТИЧНОГО ВИХОВАННЯ ЧИ ПЕРЕЖИТОК?

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.1.8

Ключові слова:

естетичне виховання дітей, дитяча опера, дитячий музичний театр, постановка оперних вистав

Анотація

У статті розглядається проблематика функціонування дитячих музичних театрів та здійснюється спроба визначення їхньої ролі в естетичному вихованні дітей. Співати, танцювати, імпровізувати люблять майже всі діти, незалежно від віку, адже творчість с природною рисою дитини. Тому для виявлення талантів і можливостей дітей необхідно, щоб вони спробували свої сили в різноманітних видах художньо-естетичної діяльності. Участь у оперних поста новках музично-театрального гуртка надає величезні можливості для перших творчих виявів дітей. Під умілим керівництвом у дитині запалає вогник творчості, вона відчує радість пізнання, усвідомить себе особистістю, відкриє прекрасне в мистецтві й житті. Проте і досі дитячі оперні гуртки залишаються великою рідкістю. Керівникові такого театру зазвичай дуже складно вирішити всі організаційні та творчі питання особисто. Необхідно продумати концепцію майбутньої вистави, підібрати дітей-виконавців. Забезпечити виставу декораціями і костюмами – також не просте завдання. Але ті, хто спостерігав, з яким захопленням дітлахи беруть участь в репетиціях та виставах зразкового дитячого музичного театру «Дзвіночок», який донедавна діяв у сумському Палаці дітей та юнацтва, могли переконатися, що постановка дитячих опер варта наполегливої праці. Тим більше, що юні артисти виступали не для себе, а перед широким загалом. Публіка, і дитяча і доросла, завжди щиро вітала юних артистів театру «Дзвіночок» гучними оплесками. Таким чином, можна погодитися з думкою, що дитяча опера є потужним засобом естетичного виховання дітей. Тому необхідно об’єднати зусилля науковців, педагогів і театральних діячів стосовно створення методики роботи з дитячим музичним театром і впровадження цієї методики у практику. Робота в музичному театральному гуртку згуртовує дітей, розвиває в них відповідальність за спільну справу. Для відродження і розвитку жанру дитячої опери в Україні було б корисно доручати здобувачам освіти, які проходять педагогічну або виробничу практику здійснювати постановки невеликих оперних вистав, або їх фрагментів. Привертають увагу досліди постановки дитячих опер силами студентів педагогічних навчальних закладів. Жанр дитячої опери потребує популяризації серед широких верств населення з тим, щоб розширити коло потенційних виконавців і їх шанувальників.

Посилання

Кузьміна О. А. Жанрова своєрідність дитячої опери в композиторській практиці xx – початку xxi століття : Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата мистецтвознавства. Харків, 2019, 18 с.

Мозгальова Н. Г. Дитячі опери українських композиторів в практиці інструментально-виконавської підготовки вчителів музики. Вісник Запорізького національного університету: Збірник наукових статей. Педагогічні науки / Головний редактор Локарєва Г. В. Запоріжжя : Запорізький національний університет, № 1, 2010, 254 с.

Ростовський О. Я. Методика викладання музики в основній школі: навч.-метод. посібник. Тенопіль : Навчальна книга Богдан, 2000. 272 с.

Рудницька О. П. Педагогіка: загальна та мистецька. Тернопіль : Навчальна книга. Богдан. 2005, 360 с.

Терешенко Н. В. Естетичне виховання засобами бальної хореографії в системі освіти. Особливості роботи хореографа в сучасному соціокультурному просторі : матеріали І Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ 19 травня 2016 р. Київ, 2016, С. 209-214.

Ульянова В. С. Виховні можливості театрального мистецтва. Інноваційна педагогіка, Випуск 19. Т. 1. 2019, с. 169-172.

Юцевич Ю. Є. Музика: словник-довідник. Тернопіль : Навчальна книга. Богдан, 2003. 352 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-24