ВІДТВОРЕННЯ СТАРОВИННОГО ІНСТРУМЕНТАРІЮ У СУЧАСНІЙ МУЗИЧНО-ВИКОНАВСЬКІЙ ПРАКТИЦІ

Автор(и)

  • Ірина Коденко Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського https://orcid.org/0000-0003-3579-2709

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.1.10

Ключові слова:

музично-виконавська практика, старовинний інструментарій, реконструкція, сучасні технології

Анотація

У статті розглянуто та проаналізовано можливості старовинного інструментарію, його «відтворення» та застосування у сучасній практиці. Окреслено основні тонкощі та способи підходу сучасних виконавців до старовинного інструментарію з виділенням опозицій у музично-виконавській практиці. Вивчення особливостей виконання старовинної музики має величезний сенс для всіх без винятку музикантів. Систематизація різних поглядів надає можливість удосконалити теоретичні позиції щодо важливості врахування контексту епохи та особливостей розвитку інструментарію та виконавства. Завдяки цьому можна отримати повноцінне уявлення про музику давніх часів, і тільки це відпрацьовує в музиканта гарний смак і почуття стилю, естетики певної епохи. Доведено, що історичне-орієнтоване виконавство має тенденцію постійної реконструкції в сучасному музичному мистецтві. Стосовно «автентизму» підкреслюється, що явище «реконструкції» пов’язане перш за все з відтворенням самих музичних інструментів, воно потребує абсолютної історичної достовірності, а також залежних від цього різних способів виконання. Відтворення культури і традицій минулого безпосередньо впливає на сучасну культуру, не тільки на виконавську, а й слухацьку. Питання вивчення старовинної музики актуальне і сьогодні, отже, сучасні дослідники продовжують вивчати роботи попередників і надають cвоє усвідомлення виконавських принципів автентизму (інструментарій, акустика, динаміка). Порівняння виконавських інтерпретацій корифеїв автентичного руху виявляє дуже багато незвичайних, цікавих рішень, трактувань індивідуального стилю виконання, різних підходів до туше, фразування, штрихів, прикрас. Визначено глобальне значення рольових функцій інструментів та трансформація акустичних та темброво-динамічних характеристик, що виникають при відновленні музики епохи Бароко і що необхідно для правильної інтерпретації твору. Вивчаючи та аналізуючи особливості гри на старовинних інструментах, ми відтворюємо систему музичного сприйняття з точки зору не тільки старовинної музики, а й сучасної, що є перспективою подальшого вивчення та поглибленого дослідження.

Посилання

Абебе О. Н. Традиція клавесинного виконавства сонат Д. Скарлатті у сучасну епоху. Музична наука на початку третього тисячоліття. Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса, 2019. Випуск 8. С. 1–13.

Арнонкур Н. Музика мовою звуків. URL: http://www.earlymusic.ru/articles/4/21/muzika-yazykom-zvukov.html (дата звернення: 10.04.20).

Жаркова В. Б. Десять поглядів на історію західноєвропейскої музики. Таємниці та побажання. Homo musicus. Київ : ArtHuss, 2018. 440 с.

Коденко І. І. Історичне виконавство як тенденція музичного мистецтва останньої третини XX– початку XXІ століття : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 Музичне мистецтво ; Сумський державний педагогічний університет ім. А. С. Макаренка. Суми, 2021. 20 с.

Сікорська Н. В. Клавірна музика Бароко в редакціях другої половини XIX ст.: становлення історично інформованого виконавства : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : спец. 17.00.03 Музичне мистецтво / НМАУ імені П.І. Чайковського. Київ, 2016. 17 с.

Соловйова О. Жанр клавірного концерту в творчості синів Баха. Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Вип 34, том 4, 2020. С. 65–72.

Шадріна-Личак О. В. Безтактова прелюдія як репрезентант французького клавесинного стилю XVII – початку XVIII cтоліття: аспекти виконавського прочитання : автореф. дис. … канд. мистецтвознавства : 17.00.03 Музичне мистецтво ; Нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського. Київ, 2011. 20 с.

Couperin F. I`Art de toucher de clavecin. Paris, 1717. P. 79

Stembridge C. URL: http://www.christopherstembridge.org/articles.htm ; http://www.christopherstembridge.org/cromatico.htm (дата звернення 03.04.2020).

Stembridge C. URL: https://www.discogs.com (дата звернення 14.01.2025).

Алмазов П. В. Твори Й. С. Баха для лютні соло. URL: https://www.bookdepository.com (дата звернення: 03.04.2020).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-24