УКРАЇНСЬКА ВОКАЛЬНА ЕСТРАДА ПОЧ. XXI СТ.: У ПОШУКАХ НОВАЦІЙНИХ КОНЦЕПТУАЛЬНИХ ОБРІЇВ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.11Ключові слова:
національна культура вокальна естрада, естрадний вокал, концептуальні виміриАнотація
Мета статті полягає у виявленні концептуальних новацій у сучасній національній вокальній естраді як основи її функціонування у сучасному національному художньому просторі. Методологія статті ґрунтується на компаративних настановах, які передбачають опору на культурологічний, виконавський, персонологічний та аксіологічний підходи, а також метод теоретичного узагальнення. Наукова новизна розвідки зумовлюється окресленням новаційних концептуальних модусів у національному мистецтві вокальної естради та визначенням специфіки виконавських засобів їх утілення, зокрема у творчості гурту «Біла Вежа», а також А. Пивоварова та Джамали. Висновки. У статті акцентовано, що вагомим новаційним концептуальним модусом сучасної української вокальної естради є актуалізація духовного досвіду нації. Уведення в контекст вокальної естради раніше не була апробованого у змістових параметрах естради поетичного спадку XIX–XX ст. відбиває ідею відродження значущості національного духовного досвіду та інтенсифікації його буття в контексті сучасності, наповнює українську вокальну естраду тематикою як утвердження імперативності та первинності зв’язку людини із нацією, так і духовного зубожіння людства й особистості, нерозривного ціннісного зв’язку часів і просторів культури. Закарбування історичного шляху нації, як новаційний концептуальний вектор української вокальної естради, репрезентується крізь призму відродження фольклорної традиції в різноманітті її етнічних вимірів та у синтезі з академічною традицією та стає основою тематики історичної трагедії етносів, протесту проти етноциду. Героїко-патріотичний вектор сучасної національної естради репрезентований зверненням до поетичної спадщини часів розстріляного відродження та до сучасних трагічних реалій буття української спільноти, поєднаних духом боротьби за суверенність держави та самостійність національної культури, а також позначений апробацією новаційного – воєнного тематично-образного спрямування. Обґрунтовано, що концептуальне оновлення сучасної української вокальної естради засвідчує набуття нею значущої соціальної місії, статус сфери вираження як вічних, так і гостро актуальних проблем буття людини та людства, зокрема в національному забарвленні.
Посилання
Бобул І. В. Образ сучасної особистості в українській естрадно-пісенній творчості. Міжнародний вісник: культурологія, філологія, музикознавство, 2017. Вип. II (9). С. 154–159.
Бурлака А. Сучасна українська естрадна пісня як засіб трансляції культурної ідентичності. Проблеми культурології, 2023. Вип. 41. С. 43–51.
Бурлака А. Шляхи розвитку української музичної естради: від наслідування до становлення національного контенту. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія, 2022. Вип. 2. С. 14–20. DOI 10.34079/2226-2849-2022-12-24-14-20.
Зосим О. Л. Традиційна естрадна пісня: концептуалізація поняття. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2022, № 2. С.153–158.
Мозговий М. П. Становлення і тенденції розвитку української естрадно пісні: автореф. дис. ...канд. мистецтвознавства: 17.00.01. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2007. 19 с.
Подунай А. Я. Стильові виміри української пісенної естради кінця XX – початку XXI століття : дис. ...д-ра філософії: 025. Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2024. 216 с.
Попова А. О. Становлення вокально-джазового виконавства у культурному просторі Києва : дис. ... д-ра філософії: 025. Київ : Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2023. 193 с.
Уманець О. В. Культурно-мистецький проєкт як явище сучасної національної культури. Fine Art and Culture Studies, 2024. Вип. 1. С. 24–255. DOI https://doi.org/10.32782/facs-2024-1-3.
Чеботарь М. Ю. Вокальна естрада України в культурному просторі XXI ст. АРТ-платформа, 2020. Вип. 1. С. 336–350.
Шевченко О. Українська популярна музика: витоки та проблематика (1920–1990) : автореф. дис. ...канд. мистецтвознавства. Київ : Київський національний університет культури і мистецтв, 2010. 20 с.