УНІВЕРСАЛІЗМ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ: МОДУСИ МУЗИКОЛОГІЧНОГО ДИСКУРСУ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.1.13

Ключові слова:

універсалізм, творчість, творча особистість, митець, виконавство

Анотація

У статті здійснено узагальнення сучасного музикологічного дискурсу щодо специфіки універсалізму творчої особистості. Метою статті є виявлення провідних спрямувань сучасного музикологічного знання у царині осмислення сутності та специфіки універсалізму музиканта, зокрема піаніста. Визначено, що актуалізація дослідження питання універсалізму творчої особистості музиканта детермінована різноспрямованістю сучасної художньої, зокрема виконавської практики та сучасними тенденціями осмислення феноменів художньої діяльності в системному ракурсі з позицій синтезу досягнень гуманітаристики. Акцентовано плюралізм дослідницьких векторів і змістову лабільність дефініцій поняття «універсалізм творчої особистості», варіативність його системного осягнення, а також значущість проєкції означеної проблематики в соціокультурний контекст. Виявлено пріоритетне значення тенденції осягнення специфіки творчої діяльності композитора, позначеної дослідницьким плюралізмом при значущості системного підходу та діяльнісного ракурсу, що є оновою окреслення функцій митця в параметрах історико-культурних епох, диференціації типів митця та концептуально-виразових параметрів його творчості. Наголошено на формуванні модусу музикологічного дискурсу, пов’язаного з висвітленням специфіки діяльності представників культурних локусів – як музичної культури Сходу, так і локальних просторів у контексті української національної культури. Виявлено тенденцію інтенсифікації дослідження виконавського компонента універсалізму музиканта, зокрема в жанрово-стильовому та технічно-виразовому вимірах творчої діяльності. Окреслено нові вектори осмислення універсалізму музиканта, зумовлені впливом діджиталізації на творчий процес та інтенсифікацією феномена «відкритого твору» як імпульсів торування нових, універсалізуючих обріїв самореалізації виконавця, а також детерміновані актуальністю дослідження універсальної – багатовимірної діяльності сучасних представників світового музичного мистецтва щодо напрямів відродження значущості культурного, художнього спадку людства, зокрема барокової спадщини.

Посилання

Артем’єва В. Б. Універсалізм особистості в контексті відродження барокової музики: діяльність Вільямам Крісті. Modern Ukrainian musicology: from musical artifact to humanistic universals : Collective monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2021. С. 460–478. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-23

Батанов В. С. Універсалізм композиторської особистості в музичному миcтецтві XX – початку XXI століть: автореф. дис. ...канд. мистецтвознавства: 17.00.03. Одеса: Одеська національна музична академія ім. А. В. Нежданової, 2016. 16 с.

Батанов В. С. Універсалізм музичного професіоналізму в XX сторіччі й діяльність Юна Ісанга. Наукові записки [Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка]. Серія: Мистецтвознавство, 2014, № 3. С. 83–89.

Ван Цзянін. Універсальність мистецьких постатей в музичній культурі Китаю XX – початку XXI століття. Слобожанські мистецькі студії, 2024. Вип. 3 (06). С. 35–39.

Коменда О. І. Універсальна творча особистість в українській музичній культурі: дис. д-ра мистецтвознавства: 17.00.03. Київ: Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, 2020. 519 с.

Коменда О., Заєць В. Універсальна творча особистість у музичній культурі Буковини й Галичини. Modern Ukrainian musicology: from musical artifact to humanistic universals : Collective monograph. Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2021. С. 169–212. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-072-8-10

Коновалова І. Ю. Феномен композитора в європейській музичній культурі XX століття: особистісний та діяльнісний аспекти: дис. ...д-ра мистецтвознавства: 26.00.01. Харків : Харківська державна академія культури, 2019. 630 с.

Москвічова Ю. О. Універсальна творча особистість як соціокультурний феномен. International scientific conference Current trends in art and culture: Сonference Proceeding (April 3–4, 2024. Wloclawek, Republic of Poland). Riga, Latvia: «Baltija Publishing», 2024. С. 5–8.

Скворцова О. Універсалізм вокаліста у просторі сучасної національної культури. Актуальні питання гуманітарних наук, 202. Вип. 75. Т. 2. С. 131–137.

Трянов М. А. Творчий портрет Володимира Доценка як увиразнення концепції універсалізму. Аспекти історичного музикознавства, 2021. Вип. XXII. С. 150–165.

Уманець, О. В. Глокалізація. Соціологія права: енциклопедичний словник / Л. М. Герасіна, О. Ю. Панфілов, В. Л. Погрібна та ін. ; за ред. М. П. Требіна. Харків: Право. 2020. С. 186–188.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-24