СЮЇТА «ПІСНЯ ГІРСЬКИХ ЛІСІВ» МА СІКОНГА В СИМФОНІЧНІЙ ТВОРЧОСТІ КОМПОЗИТОРА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.1.21

Ключові слова:

китайське музичне мистецтво, Ма Сіконг, симфонічна творчість, сюїта «Пісня гірських лісів», стильові особливості, музично-виражальні засоби

Анотація

У статті аналізується симфонічна сюїта «Пісня гірських лісів» знаного китайського композитора і скрипаля ХХ століття Ма Сіконга (Ma Sicong; Ma Sitzon) (1912–1987); відзначено жанрове розмаїття його симфонічної творчості, яка містить дві симфонії, ряд програмних сюїт, поеми, увертюри, перші зразки у Піднебесній концертів для скрипки і для двох скрипок, фортепіанний та віолончельний концерти з оркестром та ін.; констатовано наявність у симфонічній сюїті «Пісня гірських лісів» характерних рис творчого методу та композиторського письма мистця. Констатовано, що означений твір мав важливе значення як у його творчому доробку, так і в еволюційному розвитку китайського симфонізму в минулому столітті та жанру симфонічної сюїти зокрема. Ма Сіконг належить до когорти китайських композиторів, чиє мистецьке формування та становлення творчої індивідуальності відбувалися під час значних історичних, політичних, економічних і соціокультурних зрушень у Китаї, на полікультурному перехресті східних традицій та західних впливів. Підкреслено, що сюїта «Пісня гірських лісів», написана в 1953–1954 рр., є яскравим взірцем симфонічного письма та композиторського почерку Ма Сіконга, його стильових орієнтирів і музично-виражальних засобів. Акцентовано, що у п’яти частинах сюїти («Поклик гір і лісів», «Над горами», «Любовна пісня», «Танець» і «Ніч») спостерігаються алюзії до симфонічної творчості французьких композиторів-імпресіоністів К. Дебюссі та М. Равеля. Аналізована сюїта отримала назву «Китайська симфонічна сюїта», вона з’явилася під безпосередніми враженнями від споглядання гір і лісів району Юньнань. Підкреслюється, що її тематизм навіяний народними пісенно-танцювальними джерелами. Відзначено, що композитор у зображенні образів природи тяжів до сонорно-тембрального мислення крізь призму оригінальних національно-автентичних засобів китайського імпресіонізму в музиці. Вказано, що композиторська техніка Ма Сіконга з майстерною комбінаторикою тематизму наближена до неофольклоризму і фовізму.

Посилання

Лінцян Дун. Порівняння сюїти «Пісня гірських лісів» та «Радісної увертюри» Ма Сіконга. 2022. URL: https://wenku-baidu-com.translate.goog/view/c8e6698676eeaeaad1f33075? (дата звернення: 15.10.2024).

Цзюнь Ян. Симфонічна музика у соціокультурному просторі Китаю останньої чверті ХХ – початку ХХІ ст. : дис. … докт. філософії: 034 – Культурологія / НМАУ імені П. І. Чайковського. Київ, 2022. 193 с. URL: https://knmau.com.ua/wp-content/uploads/YAn-TSzyun-Disertatsiya.pdf (дата звернення: 12.09.2024).

Яньлун Лі. Перетворення національних та світових тенденцій в розвитку китайської скрипкової музики на прикладі творчості Ма Сіконга : дис. … канд. мист.: 17.00.03 – Музичне мистецтво / ЛНМА імені М.В. Лисенка. Львів, 2021. 314 с. URL: https://lnma.edu.ua/wp-content/uploads/2019/01/%D0%9B%D1%96-%D0%AF%D0%BD%D1%8C%D0%BB%D1%83%D0%BD-disser.pdf (дата звернення: 27.08.2024).

Herman M. Asian symphonies. A discography of CDs and LPs. / Edited by Stephen Ellis. August 2020. 50 p. URL: http://www.musicweb-international.com/Ntl_discogs/Asian_symphonies/Asian_symphonies.pdf (дата звернення: 21.09.2024).

Melvin Sh. Remembering Ma Sicong. An Arts Journal blog. May 11, 2012. URL: https://www.artsjournal.com/china/2012/05/remembering-ma-sicong/ (дата звернення: 20.09.2024).

Sicong Ma. «Songs of the Mountain Forests» for Orchestra. Score-video. URL: https://www.youtube.com/watch?v=8VwhsYiqFC8 (дата звернення: 10.01.2025).

Sicong Ma. The Song of Mountain Forests. URL: https://www.naxosdirect.co.uk/items/ma-s.-symphony-no.-2-song-of-the-mountain-forest-153500; https://open.spotify.com/track/30RGiUnfvqk6mdZeXAVii7 (дата звернення: 22.01.2025).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-24