ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ У ВИКЛАДАННІ СОЛЬФЕДЖІО ДЛЯ ДЖАЗОВИХ ТА ЕСТРАДНИХ МУЗИКАНТІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.1.22

Ключові слова:

сольфеджіо, джазові музиканти, естрадні музиканти, музична освіта, інноваційні технології, слуховий аналіз, ритмічні вправи, імпровізація, гармонічне мислення, вокально-інтонаційні вправи, музичні диктанти

Анотація

У статті розглядаються інноваційні підходи до викладання сольфеджіо для джазових та естрадних музикантів, де враховується специфіка жанрів, орієнтованих на імпровізацію, гармонічне мислення й ритмічну різноманітність. Особлива увага приділяється інтеграції сучасних технологій у навчальний процес, що дає змогу значно підвищити ефективність занять. Сольфеджіо визначається як базова дисципліна в системі музичної освіти, яка спрямована на розвиток слуху, відчуття метроритму, гармонії та навичок читання нотного тексту з аркуша. Для джазових та естрадних виконавців, особливо вокалістів, знання сольфеджіо є ключовим інструментом для роботи з інтонацією, фразуванням і стилістикою виконання. Розглянуто різноманітні форми та методи роботи, серед яких вокально-інтонаційні вправи, сольфеджування, написання музичних диктантів і слуховий аналіз. У статті акцентується важливість використання сучасних цифрових технологій, як-от GarageBand, MuseScore, Synthesia, EarMaster, Musicca та інші. Ці програми дають студентам можливість створювати мелодії, гармонізувати їх, виконувати ритмічні вправи, а також тренувати слух і пам’ять. Зокрема, GarageBand сприяє розвитку творчих навичок шляхом експериментів із джазовими стандартами, а EarMaster забезпечує можливості для інтерактивного слухового аналізу й виконання вправ на розвиток відчуття метроритму. Synthesia допомагає вдосконалити техніку гри на фортепіано, а MuseScore та інші нотні редактори спрощують процес створення гармонічного супроводу та написання музичних диктантів. Розвиток ритмічної культури, відчуття гармонічного руху та здатності до імпровізації розглядається як основа підготовки професійних джазових і естрадних музикантів. Упровадження інноваційних технологій у викладання сольфеджіо не лише розширює традиційні методи навчання, а й робить їх інтерактивними, цікавими й орієнтованими на сучасні потреби музикантів.

Посилання

Васильєва О. В., Пащенко А. В. Альтернативні методики розвитку відчуття ритму у естрадних співаків. Час мистецької освіти «Мистецька освіта: наукові дискусії» : зб. cтатей XII Всеукраїнської наук.-практ. конф. 24 березня 2023 р.). За заг. ред. А. В. Соколової. Харків : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2023. С. 20–26.

Дорофєєва В. Ю. Музично-теоретичні дисципліни у сучасній мистецькій парадигмі: традиції та новації. Молодий вчений, 2018. № 2 (54). С. 505–508.

Мальцева О. В. Підготовка професійного естрадно-джазового вокаліста в закладі вищої освіти. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2022. № 4. С. 113–117.

Рось З. П. Особливості роботи з розвитку вокально-виконавської техніки естрадно-джазових співаків : навч. посіб. з метод. рек. Івано-Франківськ : СІМИК, 2019. 66 с.

Самая Т. В. Особливості музичного метроритму в естрадному вокальному виконавстві. Арт-Платформа: Науковий альманах. Київ, 2020. Т. 2, вип. 5. С. 366–385.

Смаглій Г. А. Теорія музики. Харків : Ранок, 2013. 392 с.

Тормахова В. М. Розвиток творчих навичок на уроках джазового сольфеджіо. Актуальні питання гуманітарних наук, 2023. Вип. 61, ч. 3. С. 64–68.

Drozhzhina N., Yeroshenko O., Davydov S., Shchepakin V., Breslavets H. and Osypenko V. Variety Vocal Art in the Context of Integration into Society of the Future. Postmodern Openings, 2022. 13 (4). P. 1–13.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-24