КОНЦЕПТУАЛЬНІ ЗАСАДИ ВИЗНАЧЕННЯ МЕЙНСТРІМУ СУЧАСНОЇ ПОПУЛЯРНОЇ МУЗИКИ В МУЗИКОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕННЯХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.23Ключові слова:
мейнстрім, сучасна популярна музика, визначення мейнстріму, підходи до визначення мейнстріму, музика ХХІ ст., музичний чарт, естрадознавствоАнотація
Різноманітні та різновекторні дослідження, присвячені сучасній популярній музиці, актуалізують проблеми використовуваної у наукових і публіцистичних працях термінології та сенсів, які містять дефініції у сучасному понятійному просторі. Одним із найбільш поширених понять, які застосовуються в дискурсі сучасної популярної музики, зокрема, у першій чверті ХХІ століття, є мейнстрім, концептуальні засади визначення якого є актуальним напрямом сучасних музикознавчих досліджень. Стаття містить стислу характеристику поглядів різних дослідників на зміст поняття менйстріму в музичному мистецтві, співвідношення мейнстріму та сучасної популярної музики, а також мейнстріму й комерційної музики. У статті обґрунтовується недостатня конкретність визначення поняття мейнстріму в дискурсі сучасної популярної музики в різних наукових джерелах, яке застосовується: як атрибутивний додаток, який вказує на належність до певних різновидів популярної музики («мейнстрім хіп-хоп», «мейнстрім реп», «мейнстрім-рок», «мейнстрім сучасного R&B» «мейнстрім EDM-поп» «мейнстрім поп» та інші); як оціночний термін, який ілюструє економічні аспекти музичної індустрії (спрямованість передусім на отримання прибутку – «комерційність»), які стосуються процесу; як показник естетичного знецінення (банальність, однорідність, конформізм тощо); як ознака ринкового успіху (успішність у чартах). Акцентується увага на охопленні слухацької аудиторії у кількісному та географічному вимірах, а також ролі рейтингів і чартів в атрибуції творів до мейнстріму сучасної популярної музики. Робиться узагальнення щодо поєднання підходів у визначенні поняття мейнстріму сучасної популярної музики та врахування чинників як музичного продюсування та продакшну, так і сприйняття музичних творів у дискурсі культурно-мистецького середовища.
Посилання
Ackermann T. Disliked Music. Merkmale, Gründe und Funktionen abgelehnter Musik PhD thesis. Kassel: Kassel University Press, 2019. 304 p.
Bradby B. Growing up to be a rapper? Justin Bieber’s duet with Ludacris. The Routledge Research Companion to Popular Music and Gender, ed. S. Hawkins. London: Routledge, 2017. P. 32–52.
Brøvig-Hanssen R., Danielsen A. Digital Signatures. The Impact of Digitization on Popular Music Sound. Cambridge: The MIT Press, 2016. 200 p.
Christenson P., de Haan-Rietdijk S., Roberts D. ter Bogt, T. What has America been singing about? Trends in themes in the U.S. top-40 songs: 1960–2010. Psychology of Music. 2018. Volume 47, issue 2. Р. 194–212.
Danielsen A. Music, media and technological creativity in the digital age. Nordic Research in Music Education. 2017. Yearbook 18. Р. 9–22.
Duinker B. Good things come in threes: triplet flow in recent hip-hop music. Popular Music. 2019. Volume 38, issue 3. Р. 423–456.
Fabbri F. A theory of musical genres: two applications. Popular Music Perspectives, ed. D. Horn and P. Tagg. Göteborg–Exeter: IASPM, 1982. P. 52–81.
Frith S. Performing Rites: On the Value of Popular Music (Oxford: Oxford University Press, 1998. 362 p.
Goffman E. Rahmen-Analyse. Ein Versuch über die Organisation von Alltagserfahrungen. Frankfurt/M.: Suhrkamp, 1977. 620 s.
Hansen K.A., Hawkins S. Azealia Banks: “Chasing Time”, erotics, and body politics. Popular Music. 2018. Volume 37, issue 2. P. 157–174.
Hebdige D. Subculture: The Meaning of Style. London: Methuen, 1979. 208 р.
Hesmondhalgh D., Negus K. Introduction. Popular Music Studies, ed. D. Hesmondhalgh and K. Negus. London: Arnold, 2002. P. 1–10.
Huber A. Mainstream as metaphor: Imagining dominant culture. Redefining Mainstream Popular Music, ed. J. Taylor, S. Baker and A. Bennett. London: Routledge, 2013. P. 3–13.
Huegel H.O. Lob des Mainstreams. Zu Begriff und Geschichte von Unterhaltung und populärer Kultur. Köln: Herbert von Halem Verlag, 2007. 408 s.
James R. Resilience & Melancholy. Pop Music, Feminism, Neoliberalism. Alresford: Zero Books, 2015. 234 p.
Jost C. Musikalischer Mainstream. Aufgaben, Konzepte und Methoden zu seiner Erforschung. POP. Kultur und Kritik. 2016. № 8. P. 152–172.
Keunert G. Alternative Mainstream: Making Choices in Pop Music. Valiz: Antennae, 2015. 354 p.
Marshall L. The sociology of popular music, interdisciplinarity and aesthetic autonomy. The British Journal of Sociology. 2011. Volume 62, issue 1. Р. 154–174.
Middleton R. Musical belongings. Western music and its low-other. Western Music and its Others: Difference, Representation, and Appropriation in Music, ed. G. Born and D. Hesmondhalgh. Berkeley: University of California Press, 2000. P. 59–85.
Parker M. Reading the charts – making sense with the hit parade. Popular Music. 1991. Volume 10, issue 2. P. 205–217.
Regev M. Pop-Rock Music. Aesthetic Cosmopolitanism in Late Modernity. Cambridge: Polity Press, 2013. 224 p.
Riesman D. Listening to popular music. American Quarterly. 1950. Volume 2, issue 4. Р. 359–371.
Singh K., Tracy D. Assuming niceness: private and public relationships in Drake’s NothingWas the Same. Popular Music. 2015. Volume 34, issue 1. Р. 94–112.
Steinbrecher B. Musical nuances and the aesthetic experience of popular music hooks: theoretical considerations and analytical approaches. El Oído Pensante. 2021. Volume 9, issue 1. P. 111–151.
Taylor J., Baker S., Bennett A. Preface. Redefining Mainstream Popular Music, ed. J. Taylor, S. Baker, A. Bennett. London: Routledge, 2013. P. 8–14.
Toynbee J. Mainstreaming, from hegemonic centre to global networks. Popular Music Studies, ed. D. Hesmondhalgh, Negus K. London: Hodder Arnold, 2002. P. 149–163.
Traut D. 2005. “Simply irresistible”. Recurring accent patterns as hooks in mainstream 1980s music. Popular Music. 2005. Volume 24, issue 1. Р. 57–77.
Weisbard E. Top 40 Democracy: The Rival Mainstreams of American Music. Chicago: University of Chicago Press, 2014. 312 p.
Wicke P. Populäre Musik. MGG Online. 2016. https://www.mgg-online.com/mgg/stable/11557 (дата звернення 01.01.2025).