КОМПОЗИТОРСЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ ФРІДРІХА КАЛЬКБРЕННЕРА НА ПРИКЛАДІ БЛИСКУЧОЇ ФАНТАЗІЇ НА «РЕМІНІСЦЕНЦІЇ ЗА ОПЕРОЮ «ГВІДО І ЖІНЕВРА» Ф. ГАЛЕВІ», ОР. 142

Автор(и)

  • Єлізавета Шумакова Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка https://orcid.org/0000-0002-6717-4799

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.1.27

Ключові слова:

композиторська діяльність, Ф. Калькбреннер, творчість, блискуча фантазія, ремінісценії, Гвідо і Жіневра, Ф. Галеві

Анотація

У статті досліджується композиторська діяльність видатного представника романтичної епохи Фрідріха Калькбреннера на прикладі його твору – Блискучої фантазії на «Ремінісценції за оперою “Гвідо і Жіневра” Ф. Галеві», ор. 142. Автор розглядає жанрово-стилістичні особливості твору, аналізуючи його в контексті музичної культури першої половини ХІХ століття. Основна увага приділяється взаємодії Калькбреннера з оперною спадщиною сучасників, зокрема Фроманталя Галеві, чия опера слугувала джерелом натхнення для цього твору. У дослідженні простежується, як Калькбреннер трансформує оперні мотиви в рамках жанру блискучої фантазії, гармонійно поєднуючи віртуозність із тонкою музичною драматургією. Увага зосереджується на технічній складності творів Калькбреннера, що зумовлено його прагненням як композитора-віртуоза продемонструвати виконавську майстерність. Однак у контексті дослідження особливий інтерес викликає його внесок у розвиток жанрової системи, зокрема створення парафраз і ремінісценцій, які представляють новий підхід до опрацювання оперних тем. Звертаючись до опери, Калькбреннер використовує кілька її мотивів і формує власну драматургічну лінію, надаючи твору завершеного та цілісного характеру. Аналізуючи ор. 142, автор статті розкриває характерні риси виконавського стилю Калькбреннера, що вирізняли його як одного з найяскравіших піаністів свого часу. Розглядаються технічні прийоми, композиційна структура та художнє наповнення, які відображають вплив романтичної естетики й водночас зберігають ознаки класичних традицій. Стаття підкреслює значення Блискучої фантазії ор. 142 як зразка камерної фортепіанної музики. Дослідження також порушує питання взаємозв’язку композиторської та виконавської діяльності Калькбреннера. Як відомий піаніст-віртуоз, він створював твори, які підкреслювали можливості інструмента й демонстрували високий рівень технічної майстерності виконавця. Ор. 142 є прикладом такого симбіозу, де композитор виступає водночас і як творець, і як виконавець музичного задуму. Дослідження спрямоване на популяризацію творчої спадщини Фрідріха Калькбреннера та його внеску в розвиток жанру фантазії, що стало віддзеркаленням синтезу оперного й інструментального мистецтва епохи романтизму.

Посилання

Енська О. Ю. Італійські оперні традиції у творчості Фроманталя Галеві. Часопис національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2010. № 2 (7). С. 51–58.

Енська О. Ю. Сучасне режисерське прочитання опери Фроманталя Галеві «Жидівка». Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського. 2011. № 3 (12). С. 36–44.

Черкашина М. Р. Опера Ф. Галеві La Juive на українській сцені. Музика і театр на перехресті епох у 2 томах. Т. 2. Київ : Наука, 2002. С. 190–196.

Шумакова Є. Жанр парафрази та транскрипції у фортепіанному виконавстві. Музичне мистецтво і культура. 2024. № 38. С. 44–56.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-02-24