«СЛОВ’ЯНСЬКІ ТАНЦІ» АНТОНІНА ДВОРЖАКА В ІНСТРУМЕНТАЛЬНИХ АРАНЖУВАННЯХ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.1.30Ключові слова:
Антонін Дворжак, Слов’янські танці, аранжування, клавірний дует, оркестр, Й. Брамс, фольклор, мініатюра, ритм, мелодія, тембрАнотація
У статті досліджуються тенденції щодо оновлення композиторського оригінального тексту шляхом його аранжувань для різних інструментальних складів. Матеріалом роботи вибрано цикл «Слов’янських танців» Антоніна Дворжака, який був написаний композитором для клавірного дуету та в сучасній концертній практиці використовується в нових тембральних варіантах. Прослідковуються чинники, котрі сприяли популяризації цього циклу, пов’язані з допомогою Й. Брамса опублікувати його у виданні Фріца Зімрока. Окрім відомих варіантів самого автора циклу для оркестру, надана інформація про аранжування танців для скрипки і фортепіано Ф. Крейслером, Ріхардом Бартом, Фрідріхом Херманом та українським композитором Вадимом Журавицьким; для оркестру з народними українськими інструментами – С. Г. Омельченко; для фортепіанного тріо – Гастоном Борча; для струнного оркестру – Дорісом Прейсіл; для флейти зі струнними інструментами – Майком Магатагама; для ансамблю кларнетів – Нестором Янссенсом; для саксофонів, фортепіано і віолончелі – Катериною Павліковою. Зроблено висновок, що художньо-виразні особливості музики «Слов’янських танців» Антоніна Дворжака завдяки неповторності мелодійних зворотів і поетичності, які беруть імпульс від фольклорних джерел, значно підіймають змістовність танцювального жанру над розважальною музикою. Під впливом різноманітних за ритмікою та музичними інтонаціями «Угорських танців» зрілого романтика Йоганнеса Брамса Дворжаку вдалося створити експресивно-ліричні мініатюри, ефектні засоби виразності у яких (контрастність між масивністю фактурного звучання та тонкою лірикою), багатство барв і краса мелодій відзначені винахідливістю автора, що сприяло появі різноманітних аранжувань «Слов’янських танців» (як окремих танців, так і всього опусу) від камерного дуету до оркестру.
Посилання
Омельченко С. «Слов’янські танці» Антоніна Дворжака : перекладення для оркестрів українських народних інструментів закладів фахової передвищої мистецької освіти. Київ, 2021. 75 с.
Фільц Б. Аранжування. Енциклопедія Сучасної України [Електронний ресурс] / Редкол. : І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк [та ін.] ; НАН України, НТШ. Київ : Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, 2001. URL: https://esu.com.ua/article-43159.
Balacon M. Style Hongrois features in Brahms’s Hungarian Danses: a musical construction of fictionalized gypsy “other”. University of Cincinnati, 2005. 101 p.
Beveridge David. Antonin Dvorak and the Concept of Czechness. Clavibus unitis, 7/1. Praga, 2018. P. 11–26.
Branda Eva. Representations of Antonín Dvořák: A Study of his Music through the Lens of Late Nineteenth-Century Czech Criticism. University of Toronto, 2014. 426 p.
New Music Friday: Slavonic Dance op. 46 № 2. Tempo Press. URL: https://www.tempopress.com.
Shinsky Matthew. American Nationalist Music: Dvořák’s Influence. Lynchburg, VA October 2023. 51 р.
Sourek O. Antonin Dvorak. Letters and Reminiscences [Translated from the Czech by Roberta Finlayson-Samsour]. Prague: Artia, 1954. 234 p.