ҐЕНДЕРНІ ВІДМІННОСТІ У НАВЧАННІ АКАДЕМІЧНОМУ ВОКАЛУ: ПЕДАГОГІЧНИЙ ПІДХІД ВИКЛАДАЧІВ ХДАК

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.2.4

Ключові слова:

ґендер, академічний вокал, ґендерні відмінності, вокальна педагогіка, ґендерно-орієнтована педагогічна модель, методика викладання, інтерпретація, чоловічі голоси, жіночі голоси, анатомо-фізіологічні особливості, психофізіологія, індивідуальний підхід, ХДАК

Анотація

У статті представлено комплексну характеристику ґендерних відмінностей у процесі навчання академічного вокалу, які розглядаються як суттєвий чинник формування індивідуалізованої педагогічної стратегії. На основі узагальнення власного практичного досвіду викладачами-вокалістами кафедри хорового диригування та академічного співу Харківської державної академії культури здійснено ґрунтовний аналіз анатомо-фізіологічних і психофізіологічних особливостей чоловічого й жіночого голосового апарату, що безпосередньо впливають на характер звукоутворення, розвиток регістрової структури, дихальну координацію та специфіку резонансної підтримки звуку. Авторами окреслено специфіку методичної роботи з представниками різної статі: зокрема, для жіночих голосів важливим є формування стійкої опори в нижньому регістрі, вирівнювання регістрових переходів, розвиток гнучкості звуковедення; для чоловічих – подолання напруги у верхньому регістрі, формування м’якої атаки звуку та стабілізація позиції в перехідній зоні. Практика педагогів кафедри ХДАК підтверджує ефективність індивідуального підходу з урахуванням не лише морфологічних, а й емоційно-поведінкових параметрів кожного студента / студентки.Фахівцями проаналізовано відмінності у психоакустичному сприйнятті власного голосу студентами різної статі, що суттєво впливає на динаміку розвитку інтонаційної точності, тембрової стабільності та сценічної впевненості. У педагогічному процесі викладачами активно використовуються методичні прийоми, апробовані в Харківській державній академії культури, зокрема варіативне застосування вокалізів, робота над змішаними регістрами, поетапне ускладнення репертуару залежно від темпів психофізіологічної адаптації студента.У статті бґрунтовано важливість добору навчального матеріалу не лише за параметрами голосового типу (тенор, сопрано тощо), а й відповідно до емоційної чутливості, рівня сценічної готовності та індивідуального потенціалу самовираження.У підсумку наголошено на центральній ролі гнучкої, ґендерно-орієнтованої педагогічної моделі, яка реалізується викладачами кафедри хорового диригування та академічного співу ХДАК, і базується на глибокому розумінні взаємозв’язку фізіологічних, психофізіологічних та психологічних чинників вокального розвитку. Визначено перспективи подальших досліджень у напрямі ґендерно-орієнтованої вокальної педагогіки, зокрема в контексті професійної підготовки академічних співаків у мистецьких освітніх закладах.

Посилання

Андрусишин Т. Б. Ґендерна рівність в музичному мистецтві: проблеми та означення. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Мистецтвознавство. 2018. Вип. 2. С. 50–57.

Антонюк В. Г. Постановка голосу: навч. посіб. для студентів вищих муз. навч. закладів. Київ : Українська ідея, 2000.

Булатова Л. О. Ґендерні особливості сприйняття музичного мистецтва. Теоретичні питання культури, освіти, виховання: зб. наук. праць. 2008. Вип. 35. С. 51.

Гіголаєва В. Ґендерні особливості вокальної інтерпретації. Наукові асамблеї : матеріали магістерських читань, 10–11 квітня 2007 р. Харк. держ. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського ; [відп. ред. Л. В. Шаповалова]. Харків, 2007. С. 47–62.

Гіголаєва В. Ґендерний аспект в музичній теорії та практиці. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та практики освіти : зб. наук. пр. ХДУМ ім. І. П. Котляревського. Харків, 2008. Вип. 21. С. 118–129.

Гіголаєва-Юрченко В. О. Ґендерна ідентифікація у виконавській інтерпретації російської та української вокальної лірики XIX – початку XX століть : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Харків. нац. ун-т мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків, 2015. 20 с.

Гіголаєва-Юрченко В. О. Вокальний голос та ґендер: культурний, соціальний та біологічний аспекти. Культурологія та соціальні комунікації: інноваційні стратегії розвитку : К 90 матер. міжнар. наук. конф., присвяч. 95-річчю ХДАК (21–22 листоп. 2024 р.). У 2 ч. Ч. 2. Харків. держ. акад. культури ; [під ред. доц. Н. Рябухи та ін.]. Харків. 2024. С. 234–236.

Жарков О. М. Подвійна природа функціонування тембру в оркестрових творах: інтерпретаційний аспект. Науковий вісник НМАУ імені П. І. Чайковського. 2020. Вип. 29. С. 140–152. DOI: https://doi.org/10.31318/2522-4190.2020.129.

Самойленко Н. І. Передумови виникнення ґендерного підходу у педагогічній науці. Молодий вчений. 2016. № 6. С. 458–462.

Сембрат А. Л. Історія виникнення ґендерних досліджень в педагогічній науці. Молодий вчений. 2016. № 7. С. 449–452.

Стасько Г., Шуляр О. Голос людини і вокальна робота з ним: навч. вид. Івано-Франківськ, 2010. 336 с.

Стасько Г. Психотехніка співу у вокальній педагогіці. Івано-Франківськ : ПНУ ім. В. Стефаника, 2011. 174 с.

Цурканенко І. Ґендерний аспект музичної інтерпретації. Традиції та інновації у підготовці сучасного фахівця закладів культури і мистецтв (питання удосконалення організації навчальної та виробничої практики у вищих навчальних закладах культури і мистецтв І–ІІ рівнів акредитації). Харків : Константа, 2007. С. 78–81.

Цурканенко І. В. Ґендерна семантика в дослідженнях виконавського процесу. Проблеми взаємодії мистецтва, педагогіки та теорії і практики освіти : зб. наук. статей ХДУМ ім. І. П. Котляревського. Харків. 2010. Вип. 29. С. 424–433.

Цурканенко І. В. Ґендерна тематика в дослідженнях музичного виконавства. Мова і культура. 2011. Т. 4(150), Вип. 14. С. 65–72.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26