ОСОБЛИВОСТІ СУЧАСНОЇ ТЕАТРАЛЬНОЇ МУЗИКИ: СКЛАДОВІ, ФУНКЦІЇ ТА ДРАМАТУРГІЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/art/2025.3.1Ключові слова:
театральна музика, музикалізація, музичні звуки, функції, звукові ефекти, шум, атмосфера, тиша.Анотація
У статті досліджено функціональні та драматургічні особливості театральної музики першої чверті ХХІ ст. як складного багатоаспектного феномену крізь призму тенденції музикалізації, а також розглянуто специфіку взаємозв’язку її елементів. За результатами дослідження доведено, що складовими елементами, тісна взаємодія яких сприяє створенню єдиного звукового простору сценічної постановки є: музичні звуки (написана композитором спеціально для вистави, імпровізація, мелодія/пісня з класичного музичного спадку чи популярної музики), звуки діалогів, звукові ефекти (шуми, оточення та атмосфера), спеціальні звукові ефекти (бойові, побутові, фотові, електронні) та тиша (абсолютна, відносна, реалістична). Констатовано, що театральна музика, як і будь-яка інша музика є системою значень, що наділена власними формами, структурами та змістом, завдяки якому набуває сенс, надаючи можливість розпізнати та надати значення основним музичним елементам, що використовує композитор: тональність, мелодія, гармонія, ритм, темп, динаміка, темброве забарвлення, інструменти та форма. Виявлено, що відносно сцени звуки можуть бути внутрішніми та зовнішніми: стосовно наративної структури – дієгетичними, якщо належать до звукової структури дії та недієгетичними, якщо не мають ніякого зв’язку зі сценічною дією, тобто не належать наративній структурі. Результати дослідження засвідчують, що функціями театральної музики є: вплив на образ та посилення його сугестивної сили; посилення виражальної сили постановки; поглиблення драматургічної структури вистави (музика може використовуватися для вираження контрастного змісту, підготовки сцени або для її кульмінації); створення характерної атмосфери епохи або ситуації; привернення уваги до події, ситуації, дії чи думок персонажа; сприяння поглибленого розуміння сценічної дії; формування реакції глядача шляхом передбачення події; маніпулювання особистістю персонажа; сприяння розкриттю мотивів; вплив на емоційний стан глядача, зокрема поява почуттів, що безпосередньо не пов’язані з відеорядом.
Посилання
Білас О. Композиторський стиль як чинник художньої цілісності драматичного спектаклю (на прикладі музики А. Кос-Анатольського та В. Камінського до вистав Національного академічного українського драматичного театру імені Марії Заньковецької) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Львів. нац. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. Львів, 2018. 19 с.
Босак І. Ю. Функції музики в драматичному театрі (на прикладі інсценізації за творами М. Матіос. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2019. Вип. 32. С. 126–132.
Гарбузюк М. Музика у виставі «Гамлет» Львівського театру ім. М. Заньковецької (1957 р.): співпраця режисера й композитора. Вісник львівського університету: серія мистецтвознавство. 2002. С. 49–57.
Закус І. М. Музика зсередини. Молодий вчений. 2018. № 2 (54). С. 509–512.
Курята А. Роль музики у створенні атмосфери та підкресленні ключових моментів вистави на прикладі вистав Рівненського обласного академічного театру. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 74. С. 32–37.
Лукашева Л. Т., Садовенко С. М. Музично-театральна рефлексія творчого феномену М. М. Синельникова: культурологічний вимір. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 4. С. 68–74.
Мацепура О. Архітектоніка музичного компоненту драматичної вистави. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2013. Вип. 105. C. 143–153
Новосад Х. Проблеми творчої та організаційно-практичної діяльності композитора драматичного театру в осмисленні Олександра Радченка. Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 34. С. 222–230.
Патріс Паві: Словник театру. / Пер. із фр. Якубяк М. Львів, 2006. 640 с.
Садовенко С. М. Театральна музика: особливості, функції, ролі. Діяльність продюсера в культурно-мистецькому просторі ХХІ століття: творчі діалоги. Зб. наукових праць / Упор., наук. ред., відп. за вип. : С. Садовенко. Київ : НАКККіМ, 2020. С. 163–169.
Gábor B. A reprodukciós technikáktól az alkotóművészetig, PhD thesis, Színház és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskola, 2013.
Lăzărescu L. Sound Design în filmul american de animație [Sound Design in the American Animation Film], Bucharest, ed. Niculescu, 2013.
Lehmann H.-T. Postdramatic Theatre. Translated and with an Introduction by Karen Jürs-Munby. Routledge, 2006. 225 р.
Roesner D. What Is Theatre Music? In : Roesner D., Quick T. Y. (ed.). Music and Sound in European Theatre. Practices, Performances, Perspectives. 2024. рр. 46–64 doi:10.4324/9781032678214
Venczel P. A Brief Analysis of the Functionality and Dramaturgy of the Soundtrack in Film and Theater (Part I.). Theatrical Colloquia. 2020. Issue 10(2). рр.138-165.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.








