FEATURES OF MODERN THEATRE MUSIC: COMPONENTS, FUNCTIONS AND DRAMATURGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/art/2025.3.1

Keywords:

theatrical music, musicalization, musical sounds, functions, sound effects, noise, atmosphere, silence.

Abstract

The article examines the functional and dramaturgical features of theatrical music of the first quarter of the 21st century. as a complex multifaceted phenomenon through the prism of the tendency to musicalization, and also considers the specifics of the relationship of its elements. The results of the study prove that the components, the close interaction of which contributes to the creation of a single sound space of a stage production, are: musical sounds (written by the composer specifically for the performance, improvisation, melody/song from the classical musical heritage or popular music), dialogue sounds, sound effects (noises, environment and atmosphere), special sound effects (combat, everyday, photographic, electronic) and silence (absolute, relative, realistic). It has been established that theatrical music, like any other music, is a system of meanings, endowed with its own forms, structures and content, thanks to which it acquires meaning, providing the opportunity to recognize and give meaning to the main musical elements used by the composer: tonality, melody, harmony, rhythm, tempo, dynamics, timbre, instruments and form. It was found that sounds can be internal and external to the scene: in relation to the narrative structure – diegetic, if they belong to the sound structure of the action, and non-diegetic, if they have no connection with the stage action, that is, they do not belong to the narrative structure. The results of the study show that the functions of theatrical music are: influencing the image and enhancing its suggestive power; enhancing the expressive power of the production; deepening the dramatic structure of the performance (music can be used to express contrasting content, prepare the scene or for its climax); creating a characteristic atmosphere of the era or situation; drawing attention to an event, situation, action or thoughts of a character; promoting a deeper understanding of the stage action; forming the viewer's reaction by predicting the event; manipulating the character's personality; promoting the disclosure of motives; influencing the viewer's emotional state, in particular the emergence of feelings that are not directly related to the video sequence.

References

Білас О. Композиторський стиль як чинник художньої цілісності драматичного спектаклю (на прикладі музики А. Кос-Анатольського та В. Камінського до вистав Національного академічного українського драматичного театру імені Марії Заньковецької) : автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства : 17.00.03 / Львів. нац. муз. акад. ім. М. В. Лисенка. Львів, 2018. 19 с.

Босак І. Ю. Функції музики в драматичному театрі (на прикладі інсценізації за творами М. Матіос. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. 2019. Вип. 32. С. 126–132.

Гарбузюк М. Музика у виставі «Гамлет» Львівського театру ім. М. Заньковецької (1957 р.): співпраця режисера й композитора. Вісник львівського університету: серія мистецтвознавство. 2002. С. 49–57.

Закус І. М. Музика зсередини. Молодий вчений. 2018. № 2 (54). С. 509–512.

Курята А. Роль музики у створенні атмосфери та підкресленні ключових моментів вистави на прикладі вистав Рівненського обласного академічного театру. Актуальні питання гуманітарних наук. 2024. Вип. 74. С. 32–37.

Лукашева Л. Т., Садовенко С. М. Музично-театральна рефлексія творчого феномену М. М. Синельникова: культурологічний вимір. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2021. № 4. С. 68–74.

Мацепура О. Архітектоніка музичного компоненту драматичної вистави. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. 2013. Вип. 105. C. 143–153

Новосад Х. Проблеми творчої та організаційно-практичної діяльності композитора драматичного театру в осмисленні Олександра Радченка. Мистецтвознавчі записки. 2018. Вип. 34. С. 222–230.

Патріс Паві: Словник театру. / Пер. із фр. Якубяк М. Львів, 2006. 640 с.

Садовенко С. М. Театральна музика: особливості, функції, ролі. Діяльність продюсера в культурно-мистецькому просторі ХХІ століття: творчі діалоги. Зб. наукових праць / Упор., наук. ред., відп. за вип. : С. Садовенко. Київ : НАКККіМ, 2020. С. 163–169.

Gábor B. A reprodukciós technikáktól az alkotóművészetig, PhD thesis, Színház és Filmművészeti Egyetem Doktori Iskola, 2013.

Lăzărescu L. Sound Design în filmul american de animație [Sound Design in the American Animation Film], Bucharest, ed. Niculescu, 2013.

Lehmann H.-T. Postdramatic Theatre. Translated and with an Introduction by Karen Jürs-Munby. Routledge, 2006. 225 р.

Roesner D. What Is Theatre Music? In : Roesner D., Quick T. Y. (ed.). Music and Sound in European Theatre. Practices, Performances, Perspectives. 2024. рр. 46–64 doi:10.4324/9781032678214

Venczel P. A Brief Analysis of the Functionality and Dramaturgy of the Soundtrack in Film and Theater (Part I.). Theatrical Colloquia. 2020. Issue 10(2). рр.138-165.

Published

2025-11-28

Issue

Section

Статті